Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-13 12:04

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/octavia-fran-praktisk-folkkombi-till-lyxigt-smart/

Motor

Maskerad ny variant av Skoda Octavia

Större hjul och lägre front är några saker som skiljer den kommande Octavian från föregångarna. Bilen maskerad när DN provkörde. Foto: Oskar Krüger

Italien. Fjärde generationen Skoda Octavia är lyxigare och mer tekniskt raffinerad än förr men fortfarande praktisk. Vi kör bilen maskerad, innan den presenterats för omvärlden.

Visst ser den läcker ut? Den mystiska skepnaden, täckt av en iögonfallande maskering. Där anas Volvo V60 vid baklamporna och Jaguar över bagageluckan. Det är tyvärr inte lika spännande där under – nya Octavia har ett väntat utseende, som en förlängd Skoda Scala.

Det första jag lägger märke till när vi i ett hemligt rum får se nya Skoda Octavia helt avtäckt är den låga fronten med den tydligt bredare grillen och de smala strålkastarna. Vidare utmärker sig större hjul och en brantare bakruta. Skoda gör som Volvo gjorde med V90 – gå från praktisk folkkombi till det lyxigare slaget. Men med uppfällt baksäte lastar bagageutrymmet på nya Octavia tio liter mer än tidigare, totalt 620 liter.

Även interiört har Octavia gjort samma resa utan att för den delen tumma på det praktiska. Centralt finns en högt placerad pekskärm på tio tum. Längs dess underkant löper ett stöd åt det pekande fingret. Smart! Många funktioner har flyttats till skärmen, som klimat­anläggningen som nu styrs via knappar i nederkanten.

Den nya, mer exklusiva framtoningen märks inte minst på den nya tvåekrade ratten och de genomarbetade digitala mätarna. Nya Octavia är första Skodamodell att få information projicerad i framrutan – så kallad head up display.

Största nyheten är annars inte den lyfta helhetskänslan utan att bilen även kommer som laddhybrid. Batteripaketet är en rejäl pjäs med en kapacitet på 13 kilowattimmar, alltså samma som Volkswagen Passat GTE, och som ger närmare fem mils räckvidd på en laddning. Likt hos Passat kombineras elmotorn med en bensinmotor på 1,4 liter men med Octavia utlovas två olika effektnivåer: 204 och 245 hästkrafter.

Laddhybriden dröjer till nästa sommar/höst, under provkörningen får vi nöja oss med fossildrift i form av bensin och diesel, båda på 150 hästkrafter, där bensin­motorn är kopplad till en manuell låda och dieseln till en sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Det behövs inte lång tid innan jag känner mig som hemma bakom ratten, nya Octavia känns mycket som bilen den ersätter. Maskeringen tränger sig dock in på fönsterytorna och försämrar sikten. Bakåt är det lika instängt vilket inte bara beror på maskeringen – bakrutan är liten.

Styrkänslan ger det förtroende jag behöver och det är lätt att placera bilen på vägen. Fjädringskomforten är skön – det gungar mjukt över ojämnheterna och när asfalten blir grov och de små håligheterna många tar sig nya Octavia fram bekvämt och bekymmersfritt.

Ett vägarbete sätter stopp. Det lutar uppför och jag får krampaktigt sträcka vristen för att hålla nere kopplingspedalen trots att stolen är i sitt främsta läge. Varför snåla in på förarstolens justermån? Nog finns det förare som är kortare än mina 166 cm.

Den sexväxlade manuella lådan arbetar för det mesta bra med motorn men jag måste växla ofta för att hålla lagom snittfart. Här passar dieselmotorn med dubbelkopplingslåda betydligt bättre, men även en bensinare med samma låda hade räckt gott och väl.

Efter provkörningen av nya Skoda Octavia är känslan positiv. Den är en mycket modernare och roligare bil sett till design och teknik samtidigt som den fortfarande är praktisk och smart. Priset är okänt vid denna publicering. Blir den inte för dyr har Octavia goda förutsättningar för fortsatta framgångar.

Läs mer: Fler biltester av DN

Ämnen i artikeln:

Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt