Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Opels förhöjda kombi är en trivsam bil med rätt prislapp

Med Insignia Country Tourer vill Opel slå sig in i cross over-segmentet. DN:s provförare konstaterar att Opel byggt en pigg skogsmullebil som kan bli en allvarlig konkurrent till storsäljarna på marknaden.

Lite i skuggan av den stora suv-explosionen fortsätter cross over-modellerna att locka köpare med sina hybrider mellan stads- och skogsmullebil. Den illasinnade skulle kunna säga att den här typen av bilar är som mellanmjölk, medan anhängaren kan lyfta fram att man får det bästa av två världar.

Nu tar även Opel upp kampen med modeller som VW Passat Alltrack, Volvo V90 CC och Audi All terrain. Kombin Opel Insignia Country Tourer är ett gediget försök att närma sig storsäljarna och en tydlig signal från den krisdrabbade och numer franskägda biltillverkaren från Tyskland att man vill vara med och slåss om kunderna strax under premiumsegmentet.

Som sig bör i denna fordonsklass är Insignian försedd med plastkanter på skärmarna och karossen är aningen förhöjd jämfört med grundmodellen. Höjningen rör sig om blott 25 millimeter och innebär ingen märkbar skillnad jämfört med insteget i en vanlig kombi.

Vår provtur går till Klövsjöfjällen på vägar täckta med snö och is. Fyrhjulsdriften gör att Insignian klarar sig utmärkt även på svårt underlag och ljudnivån i kupén blir inte obehaglig ens när vägen är riktigt isknagglig. Ett plus också till förarstolen, som är välbyggd och inte orsakar några plågor trots långa non stop-körningar.

Tvåliters turbomotorn på 210 hästkrafter är trots dieseldrift behagligt pigg och svarar fint på gaspådrag. Men den är ganska törstig. Snittförbrukningen på vår provtur landar på 0,72 liter/mil, vilket för ovanlighets skull är vad tillverkaren själv anger.

Bagageutrymmet har växt i de nyare modellerna och Insignian lastar 560 liter med uppfällt baksäte. Det räcker gott och väl för att få in en rejäl skidutrustning. Genomlastningsluckan i baksätet är också väl tilltagen och sväljer utan problem åtskilliga par skidor.

Instrumenteringen är överskådlig och lätthanterad men vi undrar hur kvalitetskontrollen tänkt när man godkänt den rent ut sagt usla grafiken i navigatorn? Det är svårt, för att inte säga omöjligt att se var man befinner sig och vi kör fel vid flera tillfällen när vi försöker följa navigatorns kryptiska vägbeskrivningar.

Det mesta i interiören är trots allt bekvämt och funktionellt men det är något i formgivningen som ändå inte riktigt når upp till samma nivå som huvudkonkurrenterna i klassen. Interiörmässigt känns Insignian lite billigare än till exempel VW Passat.

Men det är ändå en anmärkning på marginalen. Opel Insignia Country Tourer är definitivt en bil som kan konkurrera med en storsäljare som just Passat. Priset är attraktivt och listan på standardutrustning lång. Dessutom är det en modell som passar bra iklädd de skogsmulliga exteriöra detaljerna.

Fakta.Opel Insignia Country Tourer.

Miljö

Koldioxidutsläpp: 191 gram/ km.

Dieselförbrukning: 7,2 liter/ 100 km.

Miljöförmåner: Nej.

 

Ekonomi

Pris: 335.900 kronor (provbilen 407.800 kronor).

Årlig fordonsskatt: 5 274 kronor.

Servicekostnad 3 år/9 000 mil: 9 511 kronor.

Driftskostnad 2 000 mil/år: 18 630 kronor.

Garantier: nybil 2 år, lack 2 år, vagnskada 3 år, rost 12 år, assistans 1 år.

 

Teknik

Motor: 4 cylindrar, 2 liter, 210 hk vid 4000 varv/min, 480 Nm vid 1500 varv/min.

Drivning: Fyrhjulsdrift.

Växellåda: 8-stegs automat.

 

Prestanda

Acceleration 0-100 km/tim: 8,2 sekunder.

Toppfart: 233 km/tim.

 

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 500/ 187/ 152 centimeter.

Bagagevolym: 560-1665 liter.

Tjänstevikt: 1807 kilo.

Maximal dragvikt: 1805 kilo (med endast B-körkort 1 120 kilo).

 

Betyg del för del

Ekonomi: 4

Miljöegenskaper: 3

Utseende/image: 3

Säkerhet: 5

Komfort: 4

Utrymme/last: 4

Köregenskaper: 4

 

Totalbetyg: 27 av 35

Plus: Stabil och välbyggd med pigg motor.

Minus: Usel grafik i navigatorn.

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.