Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-13 11:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/opels-gokunge-ar-sig-precis-lik-pa-utsidan/

Motor

Opels gökunge är sig precis lik – på utsidan

Låt oss avhandla ”ansiktslyftningen”. Det går snabbt – det landar i en ny struktur på grillen. Foto: Mikael Stjerna

Opel Astra som lanserades 2015 får en uppdatering nu i höst. Men det handlar främst om nya motorer.

Astra är att betrakta som en gökunge i Opel-familjen. Sedan Peugeot/Citroën-koncernen (PSA) köpte Opel av General Motors (GM) 2017 utvecklas alla nya modeller på PSA-teknik. Men Astra från 2015 förblir ett barn av GM. Uppdateringen som den nu får ändrar inte på den saken.

Det är till och med så att GM betalar PSA för att göra utvecklingsarbetet på motorerna så att de blir tillräckligt snåla för att klara EU:s kommande avgaskrav.

Astra får både nya bensin- och diesel­motorer, men jag är mest nyfiken på de nya trecylindriga bensinmotorerna. Det är där som försäljningen ligger i dag, allt färre kunder satsar på en diesel.

Den första trecylindriga motorn jag kör är toppversionen på 1,4 liter och hela 145 hästkrafter, kombinerad med en steglös automatlåda. På papperet ser den ut som en prestanda­modell, men med automatlåda får den en städad attityd. Det karaktäristiska motorknattret märks i låg fart och på tomgång. En trecylindrig motor är inte något man köper för ljudkomfortens skull.

Normalt brukar remdrivna automatlådor vara irriterande långsamma – när man gasar häftigt så rusar motorn men bilen går inte fortare för det. Men den här så kallade CVT-lådan har sju steg så att det ska kännas som om den växlar, fast den inte gör det.

Jag byter till den mindre 1,2 liters-motorn, även den trecylindrig. Effekten är 130 hästkrafter men den finns även med 110 eller 145 hästkrafter, det låter lika mycket om alla. 130-hästaren känns oväntat ”trög”, och reagerar lojt på gas­pådrag, som en tonåring en lördag före 12.00.

Lägena hos den manuella lådan är inte särskilt distinkta och spaken är stor som ett strutsägg som fyller upp näven mer än jag önskar. Men det är bränslesnålheten som är grejen. Opel har jobbat med att minska friktionen i motorn och även bytt ut material. Totalt är motorn sex kilo lättare än föregångaren och den har blivit 21 procent snålare.

Oavsett effekt är den skriven för 99–105 gram utsläpp av koldioxid per kilo­meter vilket betyder 0,43–0,44 liter bränsle per mil i förbrukning enligt den gamla NEDC-körcykeln. I den nya WLTP-körcykeln anges förbrukningen till 0,52 liter per mil och uppåt och den noteringen ligger ganska nära verkligheten, och jämfört med föregångaren är det – trots allt – en rejäl sänkning.

Den enda fyrcylindriga motorn som står till buds är en ny diesel på 1,5 liter med 105 alternativt 122 hästkrafter. Enligt den gamla körcykeln drar den lika mycket som min moped, 0,36 liter per mil! Opel lyfter fram ett koldioxidutsläppsvärde på 94 gram per kilometer. Detta utan hybridteknik.

I verklig körning på landsvägar runt Frankfurt verkar man kunna snitta runt 0,5 liter per mil utan problem. Den nya bränslemätningsmetoden WLTP-körcykeln ger en förbrukning på 0,45 liter diesel per mil och 119 gram koldioxid­utsläpp per kilometer vilket betyder 4.185 kronor i så kallad malus-skatt per år. Efter tre år sänks skatten till 2.394 kronor. Väljer du en automatväxlad diesel får du en rejäl örfil, 6.000 kronor i skatt per år.

Slutsats: Visst är de nya motorerna både starka och snåla. Men vägen till ett liv i den fiskala gräddfilen kräver hybridteknik.

 

Läs mer: Här fler av DN:s biltester 

Ämnen i artikeln:

Biltester
Opel
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt