Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-20 19:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/oppet-hus-hos-volvo-och-saab-lockade-allt-for-fa/

Motor

Öppet hus hos Volvo och Saab lockade allt för få

Båda bilarna erbjuder hög komfort och säkerhet.
Bild 1 av 3 Båda bilarna erbjuder hög komfort och säkerhet. Foto: Lasse Swärd
Välbekant förarmiljon från Volvos 40-serie.
Bild 2 av 3 Välbekant förarmiljon från Volvos 40-serie. Foto: Lasse Swärd
Saab är bekvämare, men bullrigare med taket uppe. Volvon har eleganta linjer, men känns billigare invändigt.
Bild 3 av 3 Saab är bekvämare, men bullrigare med taket uppe. Volvon har eleganta linjer, men känns billigare invändigt. Foto: Lasse Swärd

Volvo och Saab satte stora förhoppningar till sina respektive cabrioletversioner av C70 och 9-3. 

Båda modellerna hade sina uppenbara förtjänster. Saaben sålde förhållandevis bra, men Volvon hade svårt att lyfta. Det gällde både den första och den andra generationen.

Lasse Swärd
Rätta artikel

Det är den 9 maj 2006. Klockan är kvart i åtta på kvällen när vi närmar oss fiskeläget Barsta hamn i Höga kusten i varsin bil. Vi kör med taken nedfällda, vad annars i en cabriolet.

Luftströmmarna virvlar runt i kupén och för med sig dofterna av lövskog som vaknat till liv efter en lång vinter. De slingrande vägarna och den kuperade terrängen är som gjorda för att köra öppet. 

Vilket sceneri - och vilka bilar att avnjuta det i! 

Volvo C70 är andra generationen av Volvos cabriolet. Den första generationen lanserades 1997 och hade tygtak. Ersättaren har vikbart plåttak, en tekniskt avancerad lösning som Mercedes började med i  modellen SLK år 1996. 

Provbilen drivs av den femcylindriga turbomotorn T5 med 220 hästkrafter. Den ger bilen goda prestanda, men känns ändå lite blek i jämförelse med Saabs mer explosiva V6 med 250 hästkrafter.

Inredningen är helt i sin ordning - om man gillar grundmodellerna S- och V40. I en dyr cabriolet väntar man sig mer påkostade material. Visserligen är också Saabcabben i mångt och mycket som vanliga 9-3, men den känns ändå lite lyxigare och mer ombonad.

Saab satsar på tak av tyg.
Saab satsar på tak av tyg. Foto: Lasse Swärd

 

C70 byggs av italienska Pininfarina i Volvos specialfabrik i Uddevalla. Där byggdes också föregående version.

Saab håller fast vid traditionellt tygtak även i nya 9-3 cabriolet. Bilen sätts samman av Magna Steyer i Graz i Österrike. 

Båda bjuder på hög säkerhet och god åkkomfort. Med taket på plats är väg- och vindljud mer dämpade i Volvon, men kör man öppet i hög fart blir det tvärtom. Det blåser mer i Volvons kupé, även med vindskydden på plats.

Även om cabbarna delar grund med 40-serien och 9-3-serien är de rejält förstärkta för ökad säkerhet och för ökad vridstyvhet. Det gör dem också tyngre, vilket påverkar beteendet. Visst går omkörningar lekande lätt, men bilarna trivs bäst i avslappnad körning. 

Miljöegenskaperna är inget att skriva hem om. Hundramilaturen visar 8,7 liter/100 km för Volvo och 9,2 l/100 km för Saaben.

Ja, så där lät det när vi redovisade våra intryck i DN Motor den 13 maj. Summeringen visade dött lopp mellan bilarna  – vi fastnade för varsin favorit.

Hur gick det sedan? 

Vad blev det av Volvos förhoppningar att den nya cabben skulle stärka varumärket och få kunder att överge tanken att köpa en motsvarande modell från konkurrenter som Audi och Mercedes?

Medan Volvo C70 har ett invecklat tak av plåt.
Medan Volvo C70 har ett invecklat tak av plåt. Foto: Lasse Swärd

 

Att säga att de grusades är kanske att ta i, men försäljningen lyfte aldrig till de nivåer Volvo hade hoppats på. När Uddevalla stängdes för gott 2013 visade räkneverket 85.000 bilar. Den första generationen byggdes i närmare 50.000 exemplar. Det gav en genomsnittlig årstakt på endast cirka 8.500 bilar. 

Särskilt svalt blev mottagandet i Sverige. Här slutade försäljningen premiäråret 2006 på 854 bilar. Sedan föll försäljningen stadigt och slutade 2013 på 157 bilar. 

Men det skedde i en storstilad final med en sista serie på 150 topputrustade bilar som erbjuds i två utföranden, D4 och T5 Exclusive.

– Den som väljer att köpa och sedan efter personlig smak utrusta en av de 150 unika bilarna får en exklusiv cabriolet och kupé i ett, som ger stor ägarglädje och högt samlarvärde, deklarerade Kristian Elvefors, dåvarande försäljningsdirektör på Volvo Personbilar Sverige.

Den 25 juni 2013 tillverkades den sista bilen. Den skickades till Volvos museum. 

Saab lyckades bättre totalt sett än Volvo. Det gällde även för tidigare cabbar. De svarade för ungefär 15 procent av försäljningen.  Saab gick i konkurs i december 2011. Då registrerades endast 5 bilar.

En rättelse har tillfogats artikeln 181106.

Uppgifter om antal tillverkade bilar har korrigerats.

Läs även: Volvo sämst i kvalitetsrankning