Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-19 08:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/pa-randen-till-en-ny-tid-med-en-omsusad-saab/

Motor

På randen till en ny tid med en omsusad Saab

Saabs tekniske direktör Henrik Gustavsson sår för framtiden – framförallt med den i dag unika Saab 99 EMS. Foto: Birgitta Gustavsson

En nysatt björk, två män och en kopparfärgad Saab. Helt ointressant kan tyckas. Men skenet bedrar. Bilden från sommaren 1972 ger en föraning om en ny epok i industri-Sverige. 

Nioårige Sverker Gustafsson rullar intresserat gräsvälten framför sig. Pappa Henrik pekar var han ska fortsätta och planar själv ut en ojämnhet med foten. 

Det är försommar 1972 på Ryrvägen 21 i Trollhättan. På den nyasfalterade uppfarten står Sveriges då mest omsusade bil.

En Saab 99 EMS, premiärvisad ett halvår tidigare och ännu förbehållen ytterst få.  

Pappa Henrik basade inte bara över gräsmattan hemmavid, utan över en säregen del av Sveriges utveckling som industrination.

En del som skulle prägla den svenska folksjälen.

Och bilen bakom dem. 

Drygt ett år tidigare hade han blivit teknisk direktör på Saabs personbilsdivision. Och satt ett mål: Saab måste bli lyxigare och sportigare. 

De små och sträva Saabarna var nämligen olönsamma. 

Nu, dryga året senare, stod den där: 99 Electric Manual Special – EMS – vars fotbollsmönstrade lättmetallfälgar, glänsande kulör med namnet Koppar Korall, varvräknare och läderklädd ratt fick svenskarna att häpna.

Den stora triumfen dvaldes under huven: en svensk nyutvecklad 2-liters motor som samma år börjat tillverkas i Södertälje i en alldeles egen fabrik; 110 hästkrafterna som också var en första frukt av sammangåendet mellan Saab och Scania som skett med buller och bång tre år tidigare. 

Saab 99 EMS blev framför allt en förlöpare till en ny typ av Saab-flärd, 1977 materialiserad i 99 turbo och våren 1978 i nya Saab 900 turbo rattad av Björn Borg och Ingemar Stenmark.

När Sverigebilden skulle stå i sitt kanske mest storslagna zenit.  

Men nu, sommaren 1972, sådde Henrik för framtiden. 

Läs mer: Vi minns med värme Saabs klassiker 

Läs mer: Staten kan förlora miljarder på Saab