Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-22 09:40

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/pa-sikt-kommer-elbilarna-ta-over-dieselns-roll/

Motor

”På sikt kommer elbilarna ta över dieselns roll”

- Privatkunderna är mer osäkra i dag, men företagen fortsätter köpa bilar, gärna diesel, säger vd Kent Jonsson. Foto: Lasse Swärd

Marknaden är fortfarande skakig, men den håller på att stabilisera sig. Privatkunderna väljer bensin, men företagen håller fast vid diesel i väntan på fler laddbara alternativ. 

– Intresset för laddbara bilar är stort, men är utbudet smalt och priserna höga. Det är också svårt att räkna på restvärden för sådana bilar, säger Kent Jonsson, vd för Upplands Motor.

Lasse Swärd
Rätta artikel

Upplands Motor är en av landets större återförsäljare med tio anläggningar i Stockholm- och Uppsalaområdet. I märkesportföljen finns Volvo, Ford, Renault, Dacia  och sedan 2017 även Mercedes-Benz. fjol sålde koncernen  16.454 bilar, varav 6.044 begagnade.

Nettoomsättning under 2018 uppgick till 5,2 miljarder kronor (5,0 året före), motsvarande en tillväxt på tre procent.

Rörelseresultat blev 85,6 miljoner kronor (75,6). Resultat efter finansiella poster var 74,7 miljoner kronor (62,7).

Anläggningen intill E4 i Kista är den största och har stadigt växt i omfattning sedan den började  byggas för drygt tio år sedan - mitt i finanskrisen. Anders Lindström, som är huvudägare, köpte Upplands Motor 1989, men familjens engagemang i svensk bilhandel går till tillbaka ända till 1930-talet.

”Vi säljer mest till företag, men även privatmarknaden är mycket viktig för oss”, säger vd Kent Jonsson. Foto: Lasse Swärd

Kent Jonsson värvades som vd för drygt sex år sedan. Bakom sig hade han en lång karriär inom telekom, bland som vd på Halebop.

Hur ser du på marknaden?

– Avvaktande med mycket osäkerhet, främst på privatsidan. Vi har cirka 70 procent av vår försäljning till företag och den delen är betydligt stabilare. Konjunkturen är fortsatt bra, så företagen fortsätter att köpa bilar.

Har nya skattesystemet bonus malus påverkat företagen? Väljer de bort dieslar?

- Nej, intresset är stort för laddbara bilar, men där är utbudet fortfarande smalt och priserna höga. Det gäller särskilt för renodlade elbilar, som dessutom är mycket svåra att sätta restvärden på. Vi vet ju inte vad som kommer om två-tre år, som kan påverka värdet, säger han och tar elbilen Renault Zoe som exempel.

– Plötsligt kom en version med räckvidd på 40 mil istället för 20 mil. 

– Det är enklare för oss att räkna på konventionella bilar.

– Företag tittar på TCO, den totala kostnaden för bilinnehavet, och där kommer dieseln ut mycket bra. Dessutom kör många företag med CO2-kopplad miljöpolicy och även där faller dieseln ut bra.

– Men ser man på lite sikt kommer ökningen av eldrivna fordon ske på bekostnad av diesel.

  Vilka frågor möter ni från privatkunderna?

– Svårt att navigera i debatten kring vilka regleringar som gäller framöver. Vad är verkligen bäst för miljön och som fyller mina behov? Vi brukar gå igenom kundens transportbehov och utifrån det resonera oss fram till den bästa lösningen. 

– Vi ser en tydlig övergång till bensin i mindre bilar som i huvudsak köps av privatkunder. 

  Hur ser ni på privatleasing?

– Den är viktig och kommer att bli viktigare i detta teknikskifte vi är mitt uppe i då kunden känner en otrygghet kring framtida värde av bilen. För vår del har den stabiliserats på drygt 50 procent av privatmarknaden. Andelen kan öka något under året beroende på hastigheten i teknikskiftet till laddbara bilar.

  Hur ser ni på Volvos ambitioner med sin egen abonnemangsform Care by Volvo - tar inte det en del kakan ifrån er som återförsäljare?

– Jag tycker att Volvos ambitioner är helt rätt. Care by Volvo är ett erbjudande om att ta hand om en större del av kund mobilitetsbehov, och det är många kunder som vill ha det enkelt och bekymmersfritt.

Men om kunden köper direkt av tillverkaren förlorar ni väl en del?

– Man måste se till helheten. Det har längre varit press på nybilsmarginalerna, det är inget nytt för oss. Nu är det press även på verkstad. Det är bakgrunden till att vi breddar våra tjänster till exempelvis även däckhotell och glas. 

Ännu en såld bil! Upplands Motor sålde 13.000 bilar i fjol. Foto: Lasse Swärd

– Vi erbjuder oss att ta hand om allt kunden önskar, på ett och samma ställe. Det ska vara så enkelt som möjligt och den tid kunden lägger här får aldrig kännas bortkastad. Därför erbjuder vi frukost, lunch, möjlighet att arbeta och liknande tjänster.

Gör inte alla det?

– Vi har bra konkurrens och alla blir bättre och bättre. Men jag vill säga att vi har varit drivande i helhetsfokus på kunden. Ett kvitto på det är att Lexus (Toyotas lyxbilsmärke, DN:s anm) skickat delegationer från Japan och deras huvudkontor i Europa för att studera våra arbetssätt.