Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-23 15:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/passats-batterilyft-ar-mycket-valkommet/

Motor

Passats batterilyft är mycket välkommet

Volkswagen Passat GTE har varit borta från marknaden under ett år men är nu tillbaka med ett försiktigt förändrat utseende och nytt batteri. DN Motors utsände Erik Wedberg provkör. Foto: Erik Wedberg

Volkswagens storsäljande mellanstora kombi Passat har kommit halvvägs in i sin livscykel och är redo för en uppfräschning. I en lång rad av små detaljförändringar sticker ladd­hybridens nya batteri ut som den mest välkomna nyheten.

2019 tog det stopp. Så här långt in på året har Volkswagen inte sålt mer än 81 exemplar av Passat GTE Sportscombi. Annat var det under 2018 då den var Sveriges mest sålda laddhybrid och Volkswagen hann trycka ut drygt 4.000 bilar på svenska vägarna. 

Det närmast totala stoppet i laddhybridförsäljningen kan förklaras med att Passat uppdateras och att försäljningen ofta viker när kunderna anar att nyheter är på gång. Men så dramatiska brukar inte verkningarna bli när en bilmodell lämnar över till en lite nyare. GTE-stoppet beror inte på kundernas ointresse, utan på tillgången av bilar. Om orsaken är att Volkswagen har svårt att hitta batterier eller att anpassningen till EU:s nya hårdare avgastest, som heter WLTP, tar längre tid än väntat låter vi vara osagt men vi kan konstatera att Volkswagen fortfarande inte har förbrukningssiffror redo att visa upp för världen.

Batteripaketet i Passat GTE laddas från tomt till fullt på fem timmar och 30 minuter om bilen kopplas in i ett vanligt vägg-uttag med 230 volt. Foto: Martin Meiners

Det är inte bara laddhybriden Passat GTE som uppdateras, ansiktslyfts eller vad man än vill kalla det. Alla versioner av Passat fräschas upp och det är nästan omöjligt att se skillnaderna. Genom historien har Volkswagen förändrat Passat relativt omfattande men så är det inte nu. 

”Nya” Passat kallas generation 8,5 och är svår att skilja från generation 8. Den som vill hålla utkik efter den uppdaterade bilen ska titta på grillen och stötfångaren fram som har fått några nya linjer. Bakifrån känner man igen den på väldigt försiktigt omdesignade, bakljus och texten PASSAT som nu står stort över bakluckan.

Bakom ratten är det lättare att hitta nyheter. Den analoga klockan mitt på instrumentpanelen är ersatt av en liten plastbit, även den märkt med PASSAT-logga och ratten är ny, med en lite mjukare och kramigare design. Framför ratten finns andra generationens digitala instrumentering som kallas Active Info Display. Den fungerar ungefär som första generationen men ser lite annorlunda ut. 

Numera ingår också navigation och infotainment­system med en åtta tum stor pekskärm i standardutrustningen. Den digitala instrumenteringen är däremot tillval och som standard får man vanliga, analoga mätartavlor.

En liten men trevlig nyhet är det trådlösa laddfacket för mobiltelefonen som finns framför växelspaken. Dessutom går det numera att ansluta en Apple-telefon med CarPlay över blåtand i stället för med sladd. Ett i-landsproblem mindre. Samsung-telefonägare kan inte göra detsamma med Android Auto, men väl använda sin telefon som nyckel för att låsa upp och starta bilen. 1-1 i matchen Apple vs Android.

Passat kan fås med den senaste versionen av det Volkswagen kallar Travel Assist. Det är en adaptiv farthållare med styrhjälp. Volkswagen påstår att Passat är den första modellen som delvis kan köra sig själv i marschfart. Den ska alltså både kunna hålla avståndet till bilen framför och styra själv när vägen svänger. Det stämmer inte riktigt. 

Systemet kan förvisso följa inte bara vägmarkeringar, utan även omarkerade vägkanter och anpassa hastigheten efter vad som står på skyltarna. Det fungerar dock inte lika bra som konkurrerande system från BMW, Volvo, Tesla och Mercedes. Bilen vinglar mellan linjerna och känns inte alls lika trygg som konkurrenterna.

För att Travel Assist ska fungera har Passat fått en ny ratt med beröringskänslig teknik i kringlan. Det ska därmed räcka att lägga ett finger på ratten för att visa att man fortfarande lever och kan styra bilen, i stället för att rycka i ratten. I verkligheten fungerar det bara sådär, man måste trots allt ge lite styrutslag för att systemet inte ska slå ifrån. 

Den mest efterlängtade uppdateringen rör laddhybridmodellen GTE. Bara att Passat GTE kommer tillbaka från sitt uppehåll är nog så välkommet för många tjänstebilsköpare, att den gör det med ett större batteri gör det ännu bättre.

Batteripaketet är inte större, det ryms fortfarande framför bakhjulen i anslutning till bensintanken, men cellerna är energitätare än tidigare. Den totala lagringskapaciteten har ökat från 9,9 till 13,0 kWh. Det gör att batteriet är tio kg tyngre än tidigare, men framför allt att den elektriska räckvidden anges till 55 km. 

Vid verklig körning kan man räkna med drygt 40 km elektrisk körning innan laddningen i batteriet tar slut. Elmotorn som assisterar bensinmotorn är precis lika stark som förut och gör att Passat GTE är mer än tillräckligt snabb.

Halvnya Passat GTE är precis som halvgamla Passat GTE mycket behaglig att köra. Ljudnivån i kupén är låg oavsett om bensinmotorn är igång eller inte och fjädringen är mjuk.

Preliminära utsläppsvärden säger att Passat GTE släpper ut mellan 32 och 40 gram koldioxid per kilometer. enligt WLTP-körcykeln. Även om man räknar på det högre värdet ger det Passat GTE en rejäl skattebonus vid köp. Passat GTE-köparen kommer att få tillbaka nästan 27.000 kronor, vilket mildrar det höga priset på 458.500 kronor något.

Läs mer:

Jonas Fröberg: Har Volkswagen lärt sig någonting? 

Ämnen i den här artikeln:

Elbil
Volkswagen
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt