Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 12:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/pendling-till-jobbet-for-tva-kronor-milen/

Motor

Pendling till jobbet för två kronor milen

Peter Bollnert från Bromma har väckt liv i den gamla norska elbilen Kewet och ­använder den för jobb­pendling. Foto: Patrik Lindgren

Försäljningen av rena elbilar rusar och marknadsandelen har mer än tredubblats hittills under 2019 jämfört med samma period ifjol. Enligt statistik från branschorganet Bil Sweden är dessutom var tionde såld nybil laddbar hittills i år.

Men elbilar är fortfarande dyra och ­exkluderar en stor del av konsumenterna, allra mest privatköparna.

Detta trots bidraget från staten på 60.000 kronor.

För Peter Bollnert från Bromma var högt nybilspris ovidkommande. Han ville nämligen aldrig ha ett nytt elfordon att pendla med. Ett sådant hade Peter redan haft, och sålt, i form av tvåsitsiga Renault Twizy. I stället föll valet på en 26 år gammal Kewet El-Jet 3.

– Batterihyran för Renault Twizzy var hög. Dessutom var den ­registrerad som fyrhjulig motorcykel så försäkringspremien blev alldeles för hög. Därför sålde jag den, trots att både jag och familjen trivdes med den. Den blev för dyr, men det blir aldrig den här, säger Peter Bollnert och syftar på sin Kewet.

”Jag tror det blir svårt att komma billigare undan med en elbil” säger Peter Bollnert. Foto: Patrik Lindgren

Varumärket Kewet är en sammanslagning av företagsgrundaren Knud Erik Westergaards initialer tillsammans med förkortningen för Elektrisk Transport. De första eldrivna bilarna stod klara vid fabriken i Hadsund nära Aalborg på Jylland 1991, men 1998 försattes ­företaget i konkurs. Då klev norska Elbil Norge AS in, flyttade produktionen till Oslo och döpte om bilen till Buddy.

Av de cirka 1 500 exemplar som totalt producerats finns drygt tusen registrerade i Norge.

När Peter Bollnert rullar fram i Stockholmstrafiken med sin Kewet El-Jet 3 gör han det med en extremt låg milkostnad – under två kronor! Här finns plats för två åkande och lite last ryms bakom ryggstöden i den korta skapelsen, toppfarten ligger på 80 kilometer i timmen.

Förarplatsen är så avskalad den kan bli. Foto: Patrik Lindgren

Själva äventyret, att dels få i gång den gamla elbilen efter lång tids stillastående och dels få upp batterikapaciteten, verkar ha varit en stor drivkraft för Brommabon. Till vardags arbetar han som mekaniker och har på fritiden, under årens lopp, byggt en rad bilar för eget bruk. Han verkar vara en handlingskraftig man som inte räds nya projekt.

– Genom kontakter lyckades jag fixa bättre begagnade batterier och sedan köpte jag en ny elmotor från Kina. Allt arbete har jag utfört själv och i dag har bilen kostat 30.000 kronor.

– Räckvidden är ungefär fyra mil med full effekt och jag laddar den över natten. Den drar ungefär en kilowattimme per mil, det har jag mätt via elmätare vid laddning samtidigt som jag håller koll på trippmätaren.

– Ecodriving är avgörande för räckvidden, med full gas tar batteri­kraften slut oroväckande snabbt, säger Peter.

Men hur är det att pendla året runt med en 26 år gammal bakhjuls­driven elbil utan ljudisolering ?

– Bortsett från bullret så är det underbart, komforten är som att åka i en vanlig småbil. Men bullret måste man vänja sig vid, menar ­Peter Bollnert.

– Jag har åtta kilometer till ­jobbet, så det här är perfekt för mig. Och jag tror det blir svårt att komma billigare undan med en elbil. Milkostnaden är ju snudd på ingenting och värdeminskningen likaså, säger Peter Bollnert.

Läs mer: Det här ska du tänka på om du ska köpa bil

Läs mer: 25 frågor och svar om elbilar

 

Kewet är en av de minsta bilarna som rullar på vägarna. Foto: Patrik Lindgren

Ämnen i den här artikeln:

Biltrafik
Elbil
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt