Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-26 09:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/princess-gick-aldrig-hem-hos-undersatarna/

Motor

Princess gick aldrig hem hos undersåtarna

Bild 1 av 3 Princess, med kantig och kilformad formgivning som skakade om många, tillverkades endast under åren 1975–81.
Foto: Vauxford / Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
Bild 2 av 3 Inredning och instrumentering i en övervägande brun ton i en Princess på utställning 2018.
Foto: Vauxford / Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
Bild 3 av 3 Vinyltak var något som många ägare av Princess kostade på sig. Här en mycket väl bibehållen Princess 2 HLS 2200 av sista årsmodellen, blickfång på en utställning 2013.
Foto: Thomas’s Pics / Wikimedia Commons (CC BY 2.0)

”En praktisk men ful bil har blivit bättre och snyggare.” Så skrev legendariske motorjournalisten Tommy Wiking om Austin 1800, senare Princess, när han för Teknikens Värld provkörde den brittiska innovationen – som aldrig blev någon framgångssaga.

Rätta artikel

Året var 1975 och vad gäller formgivningen så var ”Prinsessan” något nytt och rätt djärvt redan när den först lanserades, i mars det året. Då dock uppdelad mellan tre bilmärken och utan modellnamnet Princess: Austin 1800 och 2200, Morris 1800 och 2200 samt Wolseley Saloon.

Sex månader senare såg tillverkaren British Leyland till att rensa i floran, genom att döpa om bilen till Princess kort och gott (dock ofta kallad Leyland Princess). Bilmodellens kilform, som även gick igen i strålkastarnas utförande, gjorde att Princess på hemmaplan kom att kallas ”The Wedge”, Kilen eller Stämjärnet.

Meningarna går isär om Princess var snygg eller ful. Få torde dock ifrågasätta att föregångaren BMC 1800 (Austin, Morris, Wolseley), i Sverige kallad ”Stora hundkojan”, aldrig förtjänade något skönhetspris.

Det fanns inte heller något som kan förknippas med skönhet när brittisk fordonsindustri under denna tid ska beskrivas. Den historiskt så viktiga industrigrenen var på väg mot kollaps, en process inramad av strejker, förvirrande fusioner och statligt övertagande. Leylands försök att mitt i allt detta skapa framtidens bil kom bara halvvägs – Princess var modern på utsidan, medan tekniken dömdes ut som förlegad och motorerna avfärdades som alltför klena.

Princess 2 HL avslöjar att det rör sig om ett exemplar från 1978, då motorerna byttes ut, eller senare. Foto: Riley / Wikimedia Commons (CC BY 2.0)

På det europeiska fastlandet var Volkswagen på offensiven och visade upp bilen som Europas familjer skulle komma att föredra: VW Passat. Västtysken var en billigare bil som dessutom fanns som praktisk halvkombi. Princess såg ut att vara en halvkombi, men bakluckan tog slut vid bakrutans nedre kant.

Den som var med på den tiden kan dock påminna sig att marknadsföringen av Princess i Sverige var omfattande. Åtminstone har en av två här undertecknande den minnesbilden, möjligen förblindad av att han (Holmberg) tyckte att Princess var något av det snyggaste i bilväg hans då unga ögon skådat.