Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Priset en hake för VW:s försök till premiumbil

Hannover. Arteon heter Volkswagens senaste finbilsförsök. Stor, snygg, bekväm och smart ska den locka kunder som annars sneglar på de etablerade tyska finbilarna.

Rent formellt är den en efterträdare till Passat CC. Men denna Gran turismobil (långfärdsbil) visar viljan hos VW att etablera bilmärket på en högre nivå. Egentligen finns VW redan där med den stora suven Touareg som jag utan problem bygger på nätet till en prislapp på över 845.000 kronor.

Med Arteon görs ett försiktigare försök. På plats bakom ratten är det en välbekant interiör för VW-förare. Instrumenteringen är projicerad och ger ett platt intryck. Jag saknar djupet i en traditionell instrumentering, men tröstar mig med den analoga klockan mitt i instrumentbrädan. Provbilarna är utrustade med den nio tum stora bildskärmen (annars åtta tum).

Foto: Jacques WallnerBakom ratten är det välbekant för en VW-förare. Foto: Jacques Wallner

Det är lätt att trivas i Arteon. Den är rymlig. Det långa axelavståndet på 2,84 meter gör att det är gott om benutrymme för de som tar plats i det något bakåtlutade baksätet. Bagageutrymmet är också stort och har genomlastningslucka. Synd att VW valt 60/40 delning för baksätets ryggstöd i stället för 40/20/40.

Vi får prova två tvålitersmotorer: bensinaren med 280 respektive dieseln med 240 hästkrafter. Senare kommer också en 190-hästars diesel; samtliga med fyrhjulsdrift (Haldex) och sjustegad dubbelkopplingsväxellåda (DSG).

Vi kör längs landsvägar, genom byar och på Autobahn och charmas av Arteon för att den på tysk asfalt, med tillvalet 20-tumshjul ändå är så tyst och bekväm och samtidigt smidig att hantera.

Vi kör med adaptivt chassi (standard i högsta utrustningsnivån GTR) som anpassar sig efter vilket av de fem körprogrammen: Eco, Komfort, Normal, Sport eller Individuell som väljs. Utöver fjädring/stötdämpning anpassas den progressiva styrningen, växlingspunkter och gasrespons.

Skulle bara köregenskaper avgöra väljer jag bensinaren för dess kvickare respons och ljudupplevelse vid kraftig acceleration. Men förnuftet säger diesel för den tunga bilen.

Foto: Jacques WallnerBagageutrymmet är generöst. Foto: Jacques Wallner

VW är noga med att understryka hur praktisk långfärdsbilen är. Men i dag måste också nya modeller bjuda på ny teknik för att locka. Den smarta adaptiva farthållaren tar hjälp av radar, kamera samt information från navigationen och anpassar farten därefter. Fast ibland missar den, upptäcker vi.

Nödsystemet av generation två känner av om föraren inte är aktiv och styr in och stannar vid vägkanten. Det aktiva strålkastarsystemet kan lysa upp kurvorna redan en sekund innan man hunnit dit.

Arteon ska, enligt VW, klara toppbetyget fem stjärnor i Euro-Ncap:s krock- och säkerhetstest.

Nu till det svåraste: priserna som börjar på nästan 400.000 för 190-hästars dieseln. Är kunderna redo för dessa på samma sätt som för Touareg? Passat CC sålde i ungefär 1.100 bilar per år i Sverige. Det tror jag inte Arteon når upp till.

Fakta. Volkswagen Arteon 2.0 TDI 240 GTS

Foto: Jacques WallnerAxelavståndet på VW Arteon är hela 284 centimeter, vilket ger gott om plats inne i kupén. Foto: Jacques Wallner

Miljö

Koldioxidutsläpp: 152 gram/km.

Dieselförbrukning: 5,9 liter/100 km

Miljöförmåner: Nej.

Teknik

Motor: Fyra cylindrar, två liter, turbo, 240 hk vid 4.000 varv/min, 500 Nm vid 1.750-2.500 varv/min.

Drivning: Fyrhjulsdrift.

Växellåda: automat, dubbelkoppling med sju växlar.

Ekonomi

Pris: 434.900 kronor.

Årlig fordonsskatt: 2.991 kronor.

Servicekostnad 3 år/6.000 mil: Uppgift saknas.

Driftskostnad 2.000 mil/år: 15 576 kronor.

Garantier: Nybil 2 år (förlängd nybilsgaranti upp till ytterligare 3 år/15.000 mil erbjuds som tillval), lack 3 år, rost 12 år, vagnskada 3 år, assistans förnyas vid varje service.

Prestanda

Acceleration 0–100 km/tim: 6,5 sekunder.

Toppfart: 245 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 486, 187, 145 centimeter.

Bagagevolym: 563–1 557 liter.

Tjänstevikt: 1.828 kilo.

Maximal dragvikt: 2.200 kilo (med endast B-körkort 1.140 kilo).

Betyg del för del

Ekonomi 2

Miljöegenskaper 3

Utseende/image 4

Säkerhet 5

Komfort 4

Utrymme/last 4

Köregenskaper 4

Totalbetyg

26 av 35

Plus och minus

Plus:

snygg

goda köregenskaper

rymlig

Minus:

dyr

saknar alternativ till bensin/diesel

saknar finbilsimage

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.