Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Provbilen återfunnen efter nio år

September 2009. Vi provkör Saabs nya modell 9-3x i 100 mil och fotograferar den i Höga Kusten. Intrycken är överlag positiva – en bra bil, men den kommer för sent för att rädda det krisande Saab Automobile.

Augusti 2018. Vi spårar provbilen till familjen Beckman i Täby. Den ser lika fin ut nu som då, trots att den rullat 16.000 mil.

– En underbar bil på många sätt, säger Anna-Lena Beckman.

9-3X var Saabs svar på Volvos framgångsrika motsvarighet XC70. Fyrhjulsdrift, höjd markfrigång och plastsköldar – så löd trollformeln för succé. Och så lyder den än i dag.

Men Saabs version kom för sent, konkurrenternas modeller var redan inne på generation två eller tre. Och Saab som företag var i rekonstruktion, nära ekonomisk kollaps. 

Men inget av det störde Anna-Lena och maken Magnus när de året därpå, 2010, letade efter ett exemplar.

– Vi brukar gå mycket grundligt tillväga. Hela familjen är med och vi värderar komforten i stolarna, sikten, förarmiljön, baksätet, lastförmågan, ja allt man kan tänka sig, säger hon och får nickande medhåll av maken.

– När vi letade Saaben gjorde jag upp excelark för att jämföra olika exemplar vi hittade, säger han och skrattar.

Efter idogt letande fastnade de för en som motsvarade alla krav: en vit version med Biopower, som innebär att bilen kan tankas med etanolbränslet E85. Den hade bara gått 2.000 mil, var servad och hade tidigare rullat som prov- och demobil hos Saab Automobile i Trollhättan.

Anna-Lena och Magnus ger ungefär samma beskrivning av bilens kvaliteter som vi gjort i våra tester.

– Komforten och känslan av att sitta lite högt, fyrhjulsdriften är bland den bästa man kan få. Faktum är att den står sig än i dag, säger de.

Problem?

– Nej, egentligen inga förutom byte av stötdämpare bak och en kostsam reparation av bakaxeln, som en följd av en felaktigt utförd service då oljan inte byttes.

För Anna-Lena finns ytterligare en dimension i valet av Saab.

– Jag är uppväxt med Saab. Pappa har aldrig haft ett annat märke förrän nu, när han skulle byta in sin gamla Saab. Det finns ju tyvärr inga nya att köpa längre, så han valde en Volvo. Han säger att det aldrig blir som förr, Volvon är bra men det är något som fattas, säger hon.

Familjens miljöengagemang när det gäller bilval märks på garageinfarten. Där står en Mitsubishi Outlander laddhybrid och snart blir det tillökning i form av en Renault Zoe elbil på privatleasing.

–Vi har valt privatleasing. Det känns tryggare än att köpa när det gäller elbilar. Man vet inte hur snabbt batteriutvecklingen går och därmed hur värden på bilen ser ut om tre år.

Saaben då? Får den också plats?

- Nej, när Zoen kommer säljer vi Saaben, men det sker då med tvekan och vi kommer säkert att sakna den, säger Anna-Lena. 

Saab 9-3x Biopower

Pris 2009: Från 319.900. 

Motor: 4 cylindrar, tvärmonterad, volym 2,0 liter, effekt 210 hk vid 5.300 varv/minut, vridmoment 300 Nm vid 2 500–4 000 varv/minut.

Kupéutrymme/bagagevolym: 5 platser, 477 liter, 1 331 liter med ryggstöden fällda. 

Kraftöverföring: fyrhjulsdrift, manuell låda med sex växlar. Automat finns ej som tillval. 

Fartresurser: 0–100 km/tim 8,5 sekunder, toppfart 230 km/tim. 

Längd/bredd/höjd i cm: 469/180/157.

Tjänstevikt kg: 1.665.

Max släpvagnsvikt kg: 1.600.

Bensinförbrukning: 8,1 liter/100 km vid blandad körning med bensin. (194 gram koldioxid)

Säkerhet: Toppbetyget fem stjärnor i Euro-Ncap.

 

PLUS: Design, köregenskaper, komfort, säkerhet.

MINUS: Törstig, går ej att kombinera E85 med automat, trångt baksäte, endast framhjulsdrift med dieselmotor.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.