Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Reklam ersätter besiktningskallelse

Det kan komma mer än en kallelse till bilbesiktning efter sommarens avreglering. I slutändan är det upp till dig som bilägare att hålla reda på när det är dags.

Den 1 juli upphörde monopolet för bilbesiktning. Fler företag kan nu konkurrera om att utföra besiktningen, vilket betyder att bilägare kan få mer än ett erbjudande på posten.

– Med tanke på att det är en öppen marknad och att man vill slåss med konkurrenterna så tror vi att alla som kommer in på banan vill tala om att man finns och nå de kunder man kan, säger Örjan Ellström, projektledare på Transportstyrelsen.

Än så länge är det bara två företag som har besiktningsstationer för personbilar; Svensk Bilprovning och Carspect, som öppnat sin första station i Tyresö utanför Stockholm.

Men på myndigheten Swedac som ackrediterar de som vill ge sig in på besiktningsmarknaden tror man på fler alternativ i framtiden.

Alla nya aktörer får tillgång till fordonsregistret och bilägarnas adresser, vilket kan betyda mer reklam till svenska bilägare.

Bilprovningens klassiska kallelse kommer också att skickas ut, fast med nytt namn.

– Vi kallar den numera en inbjudan. Det är ett förslag från oss som också är lite som en påminnelse att nu är det snart dags, säger Bilprovningens informationschef Cecilia Blom Granlund.

Fakta: Så vet du när du ska besikta
  • Transportstyrelsen skickar inte ut en kallelse när det är dags att kontrollbesikta bilen.
  • Det är upp till varje besiktningsföretag att marknadsföra sina tjänster till bilägarna.
  • Det är bilägarens ansvar att själv se till att fordonet blir besiktat i rätt tid.
  • På Transportstyrelsens hemsida kan du se när det börjar närma sig.
  • Dessutom kan Transportstyrelsens kundtjänst och sms-tjänst ge svar på frågan när du ska besikta.

Källa: Transportstyrelsen (TT)

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.