Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-02 02:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/rekordfa-stjals-men-desto-fler-bilar-forsvinner-utomlands/

Motor

Rekordfå stjäls – men desto fler bilar försvinner utomlands

Om en bilmodell stjäls många gånger påverkar det försäkringspremien i det långa loppet.
Om en bilmodell stjäls många gånger påverkar det försäkringspremien i det långa loppet. Foto: Patrik Lindgren

Det stjäls rekordfå bilar i Sverige, men de som stjäls försvinner i allt högre grad utomlands. Det är framför allt nyare bilar som stjäls och aldrig hittas igen.

För tio år sedan rapporterades drygt 15.000 personbilar stulna. Sedan dess har antalet stulna bilar minskat stadigt och när 2019 års statistik sammanställs framgår att bilstölderna är på en rekordlåg nivå. Under fjolåret stals endast 7.180 bilar, enligt statistik från branschorganisationen Larmtjänst.

– Det är en ganska naturlig utveckling, säger Stefan Brala, motorexpert på för­säkringsbolaget Trygg Hansa och fortsätter:

– Det har att göra med startspärren, även kallad immobilizern, som blev en lagstadgad del i nya bilar från år 1998 och framåt. Det har gjort att man måste vara ganska teknisk för att kunna stjäla en bil.

Han säger också att minskningen kan också förklaras med att bilparken föryngras och att de gamla bilarna som var lättare att stjäla hamnar på skroten.

Parallellt med minskningen av antalet stulna bilar har andelen bilar som aldrig hittas igen ökat stadigt. Av de 7.180 bilar som stals under 2019 försvann 22 procent spårlöst. Det är en rejäl ökning mot 2018 då 19 procent av bilarna aldrig återfanns. För tio år sedan försvann endast tolv procent av de stulna bilarna.

Läs mer: Fler nya bilar stjäls – låda kan stoppa tjuven

– Jag tror att ökningen beror på att vi har en väldigt fin bilpark, det finns många områden med stora koncentrationer av bilar som är attraktiva. Finns det efterfrågan på bilar eller bildelar utomlands så tror jag att Sverige är ett bra land för tjuvarna, säger Stefan Brala.

Det är framför allt nyare bilar som försvinner utomlands. Larmtjänst särredovisar statistik för bilar av årsmodell 2014–2020 och i den gruppen försvann 29 procent av de stulna bilarna utan att återfinnas.

– Vi har ett stort samarbete med utländska polismyndigheter och vi ser att många bilar hamnar i Baltikum som fungerar som ett slags transitpunkt innan de försvinner vidare. Vi har följt bilar med spårsändare ända bort till Asien och sett att de har gått via Baltikum, säger Stefan Brala.

På topplistan över de mest stulna bilarna finns framför allt tyska så kallade premiummärken, men listan toppas av Volvo.

– Att Volvo toppar listan beror inte enbart på att Volvo är ett populärt bilmärke i Sverige. De välorganiserade internationella brottsnätverken vet att det är Sverige de ska söka sig till när de får beställningar av Volvobilar, säger Stefan Brala.

Hur påverkar det här försäkringspremierna för bilägare?

– Som med all premiesättning tittar man på historisk skadedata, det vill säga vilken typ av skador en specifik modell har. Om en modell stjäls många gånger påverkar det premien i långa loppet. Men många av de som stjäls är premiumbilar och har redan höga premier i dag. Premien kanske inte höjs i morgon, men däremot i långa loppet.

Det är inte bara hela bilar som stjäls. Larmtjänst rapporterar att polisen ser en stor ökning av stölder av katalysatorer och partikelfilter. Det är delar av bilens avgassystem som innehåller ädelmetaller och har ett högt skrotvärde. Katalysatorerna stjäls från äldre bilar medan partikelfiltren tas från nyare bilar. Delar som strålkastare, navigationssystem och rattar stjäls i mindre omfattning.

Läs mer: Utländska ligor bakom 9 av 10 bilstölder

För 2019 noterar Larmtjänst 2.111 stöldtillfällen, vilket är en minskning med åtta procent jämfört med 2018. Främst var det under det första halvåret som stölderna minskade. Under hösten, och främst i oktober, noterades en stöldvåg med flera rapporterade fall. Enligt Larmtjänst kan stölderna härledas till ligor med sina rötter i Baltikum.

I februari meddelade regeringen att man ska se till att tullen får ökade befogenheter att kontrollera och stoppa misstänkt stöldgods som är på väg att föras ut ur landet. Det har funnits en frustration över att tullen i dagsläget inte har några rättsliga befogenheter att stoppa misstänkt stöldgods.

– Blir det tuffare för internationella stöldligor att operera i Sverige så kommer de kanske att använda andra metoder eller lämna Sverige. Jag tycker också att man kan göra en parallell till hur man som privatperson kan försvåra för tjuvarna. Allt som gör det lite krångligare att stjäla en bil är bra. Men det är självklart så att branschen gärna ser att tullen får större befogenheter, säger Brala.