Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-13 09:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/retro-och-framtid-pa-nordens-enda-elbilsmassa/

Motor

Retro och framtid på Nordens enda elbilsmässa

Volvo 360 koncept
Bild 1 av 2 Volvo 360 koncept Foto: Jens Littorin
elekktrisk citybil
Bild 2 av 2 elekktrisk citybil Foto: Jens Littorin

Den nya ”folkteslan”, förhandsbeställd i en halv miljon exemplar, men också en laddbar MG-klassiker anno 1959. På Ecarexpo finns framtida bilar av alla slag.

Jens Littorin
Rätta artikel

Nordens enda elbilsmässa har i år tagit sig in i Svenska Mässans minst sagt rymliga lokaler i Göteborg. Det är ett tecken så gott som något på att de laddningsbara fordonen tar allt större utrymme i vår tillvaro.

– Proppen har gått, säger mässchefen Gunnar Dackewall och syftar då inte på att bilarna saknar ström utan att övergången till det laddningsbara har fått fart även i Sverige.

En undersökning kring svenska folkets inställning till laddbara bilar, som presenteras på mässan, visar att 75 procent av de tillfrågade är positivt inställda till att köra elbil och att intresset är särskilt stort bland de yngre.

– Det är ungefär samma resultat som vi såg i vår undersökning i fjol, men skillnaden nu är att ”tjänstebilsgänget” har blivit mycket mer positivt, säger Rikard Lundberg från undersökningsföretaget Mejsel.

Intresset för nykomlingarna på elbilsmarknaden är stort på Ecarexpo. De är många besökare som vill provsitta bilen som kallats för folkteslan. Förhandsbeställningar av Tesla Model 3 sägs nu ligga runt en halv miljon exemplar, vilket lär vara världsrekord i branschen.

Teslas nya elbil Model 3 lockade många besökare.
Teslas nya elbil Model 3 lockade många besökare. Foto: Jens Littorin

Även Audis el-suv e-tron , som har en räckvidd på 40 mil, drar till sig många lystna blickar. Irene Bernald, företagets kommunikationschef i Sverige, berättar om 20.000 förhandsbeställningar runt om i världen.

– 700 av dessa kommer från Sverige. I Norge är det 5.000-6.000, säger hon.

Världsmästarlandet på elbil ligger fortfarande några kliv före Sverige i elbilsutvecklingen. Hon berättar att Audi jobbar aktivt för att förstärka infrastrukturen kring elbilen och bidra med fler laddstationer så att ångesten över att få tomt batteri kan övervinnas.

Volvos framtidskoncept 360 finns också på plats på mässan, men även gamla klenoder från förr dyker upp. Michael Richardson smeker ömt karossen på sin racinggröna MG av 1959 års modell. Laddsladden är kopplad där bak och det finns även ett uttag fram under grillen.

Michael Richardson laddar sin racinggröna MG av 1959 års modell. Det finns även ett uttag fram under grillen.
Michael Richardson laddar sin racinggröna MG av 1959 års modell. Det finns även ett uttag fram under grillen. Foto: Jens Littorin

Richardson är amerikanen som med sitt företag Retro EV (Retro electric vehicles), baserat i Helsingfors, låter bygga om gamla klassiker för eldrift. Rolls Royce, Bentley och Triumph är andra märken i hans garage.

– Den teknik vi använder gör att vi hela tiden kan uppgradera våra batterilösningar och det ger de här klassiska bilarna evigt liv, säger Richardson, vars plan är skaffa sig samarbetspartner och sprida sitt koncept över Europa.

Han förklarar att det finns en annan given fördel med att köra el-MG. Sportbilens motorljud är borta och det går att samtala även när suffletten är nere. Men det kostar. Cirka 1,5 miljon kronor får man punga ut med om man vill vara retro och framtid på vägen på samma gång.

Läs även: Hejda utflödet av laddbara bilar