Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-20 18:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/riskfyllt-av-aston-martin-att-ta-motorn-fran-mercedes/

Motor

Riskfyllt av Aston Martin att ta motorn från Mercedes

Snygga linjer och fint chassie, som är en vidareutveckling av DB11.
Snygga linjer och fint chassie, som är en vidareutveckling av DB11. Foto: Jan-Erik Berggren

Tannis. Aston Martin valde Mercedes som motorleverantör när de ville förnya och förbättra sin V8:a. Tyvärr hängde en del av Mercedes inredning med på köpet. Men på utsidan är nya Vantage i alla fall en klassiskt snygg Aston Martin

Rätta artikel

Mercedes V8 på fyra liter och med dubbelturbo mullrar alltid likadant. Och även om Aston Martin skruvat på ljudet så att det är lite mindre brutalt så kommer det upplevas beroendeframkallande för en del. 

Tryck på Track-läget bland körprogrammen och åk runt. Lite drygt 500 hästkrafter, mittmonterad motor och låg tyngdpunkt gör att kraften lätt förflyttas till asfalten och bilen skjuter i väg 0-100 km/tim på 3,6 sekunder.

Vantage är Aston Martins instegsmodell. Det betyder att det är den här bilen, med en prislapp på 1,5 miljoner kronor, som ska locka sportbilsköpare in i märket. De ska sen välja att återinvestera i ännu lyxigare och dyrare bilar. Därför blir det, för mig, ett problem att motorn kommer från Mercedes och är samma som du kan hitta i en AMG GT eller en E63. Mercedes har dessutom en tydlig affärsidé att sprida sina motorer i många olika modeller så V8:an är vid det här laget en dussinmotor.

Vantage är instegsmodellen i Aston Martins program. Den drivs av en fyra liters V8 med dubbelturbo.
Vantage är instegsmodellen i Aston Martins program. Den drivs av en fyra liters V8 med dubbelturbo. Foto: Jan-Erik Berggren

Och vad kanske värre är: Aston Martin har av någon anledning också valt att plocka in delar av Mercedes inredning och instrumentering. Styrplattan och vredet i mittkonsolen, flera av knapparna, grafiken, känslan. Jag tycker att det är en farlig väg.

Aston Martin kommer inte att hålla Mercedes tempo vad gäller uppdateringar och det kan lätt sluta med att en Mercedes A-klass har en fräschare och mer modern inredning än en Aston Martin Vantage. Ja, när jag tänker efter – där är vi redan.

När det kommer till själva hantverket att skapa en sportbil av byggstenarna är det få som klår Aston Martins ingenjörer på fingrarna. 

En åttastegad automatlåda från ZF ger fina och snabba växlingar under full acceleration. Styrningen är exakt och med paddlarna på ratten kan jag snabbt och enkelt få rätt svar från drivlinan in i och ur kurvorna.

Foto: Jan-Erik Berggren

Enligt Aston Martin är Vantage första bilen med elektronisk bakdifferential. Den tillsammans med Dynamic Torque Vectoring gör bilen stabil i kurvorna. Differentialen reagerar snabbt och kan ge rätt kraft till rätt hjul på hjulaxeln. Mer kraft på ytterhjulet i kurvorna gör kurvtagningen stabilare och du kan hålla en tajt linje lite enklare.

Chassit är en vidareutveckling av DB11 och hela 70 procent av delarna har bytts ut. 

Det är inget snack om att Aston Martin kan bygga kompetenta, vackra och effektiva sportbilar. Men ska Aston Martin klara sin målsättning att ta ännu mer betalt för sitt varumärke är min uppfattning att även de billigaste produkterna måste vara mer unika.

Läs mer: Vinterdäck som är bäst i test – här är vinnarna i år