Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-16 08:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-kranglig-ar-teslas-nya-bil-att-bygga/

Motor

Så krånglig är Teslas nya bil att bygga

En Tesla Model 3 visas upp på bilsalongen i Paris 2018. Arkivbild.
En Tesla Model 3 visas upp på bilsalongen i Paris 2018. Arkivbild. Foto: Christophe Ena/AP

Teslas Model 3 har den bästa teknologin av alla elbilar. Med den har Tesla potential till vinstmarginaler som skulle göra de flesta konkurrenter gröna av avund.

Men bilen är för krånglig att bygga och fabriken har på tok för många anställda.

Lasse Swärd
Rätta artikel

Det är slutsatsen i en rapport från analysföretaget Munro & Associates, som plockat isär en Model 3 i sina beståndsdelar.  Företaget har hittills djupanalyserar omkring 400 fordon från olika tillverkare. De har därefter fått råd hur de kan förbättra och effektivisera tillverkningen. Bland kunderna finns även andra branscher, som flyg.

En första rapport om Model 3 blev omskriven redan i våras och ytterligare en delrapport i somras. Nu kommer nyhetsbyrån Bloomberg med en mer utförlig beskrivning av rapporten och vad Munro anser. 

Munros slutsatser är både goda och dåliga nyheter för Tesla och dess huvudägare och chef Elon Musk.

De goda först: teknologin med den avancerade elektroniken och batteriet på 75 kWh håller världsklass, liksom elmotorn som med supereffektivt magneter gör den till en ”game changer”, enligt konsultföretagets grundare Sandy Munro.

Han uppskattar att det kostar 34.700 dollar att bygga den version av Model 3 som analyserats. Den har en prislapp på 50.000 dollar. BMW:s eldrivna modell i3 är cirka 2.000 dollar billigare att sätta samman, enligt Munro.

Under isärplockningen av bilen hittade han och hans kollegor vad som beskrivs som en rad brister i designen. Bilen har för många komplicerade lösningar som gör den onödigt dyr att tillverka, bland annat nitar och svetspunkter i en omfattning som inte passar i massproduktion och en onödigt dyr och tung ram runt batteriet, enligt Munro.

Många av lösningarna är ett resultat av att Elon Musk haft för stor del i utformningen, menar Sandy Munro i Bloombergs artikel.

– Om den bilen vore byggd någon annan stans, och Elon Musk inte varit delaktig i tillverkningsprocessen, hade de tjänat massor med pengar, säger han.

– De får lära sig av alla gamla misstag som alla andra redan gjort.

Tesla bygger sina bilar i en ombyggd fabrik i Fremont i Kalifornien, som tidigare drevs av Toyota och GM. Som mest arbetade 4.400 anställda och de byggde 450.000 bilar om året. Tesla har enligt uppgift 10.000 anställda vid fabriken, som Munro inte fått besöka. Därför har han gjort sina ekonomiska beräkningar med antaganden att bilen vore tillverkad i en genomsnittlig fabrik driven av Toyota eller GM.

Det finns inga skäl att ha 10.000 anställda, även om du kör treskift, hävdar Sandy Munro.

Model 3 beskrivs som Teslas ”folk-elbil” som ska göra bolaget lönsamt redan i höst. Produktionsstarten har kantats av problem, men går nu i allt högre takt. Den var över 5.000 bilar sista veckan i tredje kvartalet.

Men bakom kulisserna verkar det intensiva arbetet lett till en rad avhopp bland Teslas toppar, bland annat ansvariga för redovisning, inköp och produktion.

Munro och hans team är imponerad av Model 3, trots dess brister. Elmotorn slår konkurrenternas motsvarigheter och är dessutom billigare än exempelvis den som sitter i Chevrolets modell Bolt.

Tricket nu för Elon Musk är att ytterligare effektivisera tillverkningen. Om han anställer erfaret bilfolk som vet hur man massproducerar - då är han inte långt ifrån att tjäna pengar, enligt Munro.

Tesla menade i våras, efter den första rapporten, att en rad problem i produktionen redan då var åtgärdade och att Munros slutsatser byggde på en bil som var byggd 2017.

Tesla Model 3 väntas lanseras i Europa nästa år. Priser är ännu inte klara.