Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-11 08:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-manga-vantas-prenumerera-pa-volvobilar/

Motor

Så många väntas prenumerera på Volvobilar

Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, ivrar för frihandel.
Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, ivrar för frihandel. Foto: Jacques Wallner

Volvo Cars ledning medger att det blivit bekymmersamt när några av världens största länder inför tullar på varor som exempelvis bilar. Men vill inte kvantifiera effekterna.

Jacques Wallner
Rätta artikel

När Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, tar sig tid att träffa svenska medier handlar många frågor om vad som händer med försäljning och lönsamhet när handeln störs av tullar mellan Kina och USA.

Men några svar i volym eller pengar ges inte.

Bara: ”det blir höga kostnader för tullar”.

Volvos försök att flytta runt produktion mellan fabrikerna begränsas av exempelvis brist på kapacitet.

– Vi kan bara göra ett visst antal bilar i Göteborg. Maxkapaciteten i Torslanda är 300.000 bilar per år, säger han.

Hur blir det nu med S60-modellen som endast byggs i USA? Kommer den till Kina?

– Den ska vi också göra i Kina; 2020, svarar han.

Håkan Samuelsson berör också möjligheten att bygga ytterligare en modell utöver S60 i den amerikanska fabriken i Charleston. Produktionskapaciteten där är 150.000 bilar per år.

Vad händer då med lönsamheten när det läggs tullar på bilarna?

– Det innebär ökande kostnader. Tullar innebär också dyrare bilar för konsumenterna. Någon måste betala.

Det blir dyrare i både Kina och USA.

– Det är konsumenterna som förlorar på tullar.

Den stora osäkerheten om framtida tullnivåer är också svår att hantera för ett företag med lång framförhållning.

– Det kommer nya bud varje dag.

Om de värsta farhågorna skulle besannas vet Volvochefen vad som väntar.

– Det blir dramatiska förändringar.

Det råder inga tvivel om vad Håkan Samuelsson anser i tullfrågan.

– Frihandel är bra för tillväxt och välstånd.

Kristian Elvefors, vd för Volvo Car i Sverige, sitter med och försvarar privatleasingen direkt från Volvo Cars till slutkunden utan att återförsäljaren är med.

– Tiderna förändras, säger han. 

”Care by Volvo” heter konceptet som enligt Volvo innebär ett bekymmersfritt abonnemang på bilen.

Vad innebär det för återförsäljarnas lönsamhet?

– Har vi inte lönsamma handlare – ja, då har vi inga handlare. Vi satsar på att ha lönsamma entreprenörer där ute.

Håkan Samuelsson förutspår att om sju år, 2025, så kommer hälften av kunderna prenumerera på sin bil. Han anser att kunderna kommer se fördelarna med något som är så enkelt och begripligt med samma pris överallt. Enhetspriser uppskattas av kunderna, anser han.

– Det här är ett effektivare sätt att få ut bilarna, säger han.

Kristian Elvefors, vd för Volvo Car Sverige, tror att uppemot tio procent av de nya bilarna nästa år kan komma att abonneras av kunderna.
Kristian Elvefors, vd för Volvo Car Sverige, tror att uppemot tio procent av de nya bilarna nästa år kan komma att abonneras av kunderna. Foto: Jacques Wallner

Kristian Elvefors tror att nästa år, 2019, kan uppemot tio procent av de nya Volvobilarna i Sverige bli abonnerade. Framöver kan vi också vänta oss abonnemang på bättre begagnade bilar som kanske är tre år gamla.

Vad är det som då lockar mer än att ta hand om återförsäljarnas vinst som de får när de säljer nya bilar?

– Det gör att vi lär känna kunderna bättre, svarar Håkan Samuelsson, och fortsätter:

– Vi måste förstå hur kunderna använder bilarna och vad de behöver i framtiden. Det är den största fördelen med att ha en direkt kundrelation.

– Det gör att vi kan göra bättre bilar. Det är ingen konflikt i det med våra återförsäljare, avslutar han.

Läs även: Volvo Cars lämnar stark rapport