Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Så mycket drar laddhybriderna i verklig trafik

Hur bränslesnåla är laddhybriderna - egentligen? 

Är de verkligen så bra som tillverkarna påstår?

Nej, långt därifrån enligt hur bilarna bedöms USA.

Volvo XC60 är dubbelt så törstig – och klarar inte gränsen för supermiljöbil.

I grafiken härintill har vi jämfört EU-certifierade utsläppsvärden för 13 populära laddhybrider med motsvarande uppgifter i USA. Där testas bilarna i en tuffare körcykel. Där redovisas också två värden: ett för blandad körning med fullt batteri och ett för bensindrift när batteriet är tomt.

Resultat: EU-siffrorna över förbrukning ligger långt under motsvarande USA-värden. Detsamma gäller för angiven räckvidd.

Ta Volvo XC60 laddhybrid som exempel. Den är i Sverige klassad som supermiljöbil med en genomsnittlig förbrukning på 0,21 liter per mil, motsvarande 49 gram koldioxid per kilometer. I USA anges förbrukningen till 0,4 liter/mil, nästan dubbelt upp.

Med tomt batteri drar Volvon 0,9 liter/mil. Motsvarande värde finns inte i EU.

Räckvidden i USA anges 27 till kilometer. Här är den 45 kilometer. 

Vilka värden är rätta?

DN Motor har genom åren provkört flera av dessa modeller, varav en handfull i längre tester. Våra erfarenheter visar att USA:s siffror ger en god spegling av hur bilarna presterar i verklig trafik. Det gäller för både bränsleförbrukning med fullt/tomt batteri och för räckvidd.

Men bättring är på gång i Europa. I fjol höstas började en ny, tuffare körcykel kallad WLTP tillämpas på helt nya modeller. I höst ska alla bilar testas enligt WLTP, men under en övergångsperiod på flera år gäller både den nya och den gamla körcykeln NEDC parallellt.

Fordonsskatten i det nya systemet bonus malus, som införs 1 juli i år, kommer att bygga på rena WLTP-värden från och med år 2020.

Vad ska man då tänka på vid köp av en laddhybrid? Se över dina körmönster är vårt första råd. En laddhybrid passar inte alla.

Den som kör mest lokala sträckor och har möjlighet att ladda hemma, och kanske även på jobbet, kan få stor nytta av en laddbar bil. Den ger inga lokala utsläpp med eldrift och den ger mycket låga bränslekostnader (ett par kronor per mil).

Kör du mest på landsväg och långa årliga sträckor passar en snål diesel eller gasbil bättre. Det finns också vanliga hybrider, som blandar el och bensin, som kan matcha dieselns låga förbrukning. En sådan bil blir bättre än dieseln om man ser till utsläpp av miljö- och hälsoskadliga kväveoxider.

Funderar du på en ny laddhybrid är rådet att titta på utsläppen av koldioxid och se om bonusen blir högre än dagens 20.000 kronor i nya bonus malus. I Volvos fall ligger bilarna strax under 50 gram, vilket inte innebär någon skillnad.

Kia Niro däremot får höjd bonus. Den släpper ut 29 gram koldioxid per kilometer och det ger en bonus på 35.833 kronor i det nya skattesystemet.

Läs även: Hybriderna ger Toyota topplats

Så mycket dar bilarna med tomt batteri:

Märke och liter per mil:

Mercedes C-klass: 0,78

Volvo XC60: 0,9

Mitsubishi Outlander: 0,94

Hyundai Ioniq: 0,45

Volvo XC90: 0,87

Toyota Prius: 0,44

BMW 530e: 0,81

BMW 330e: 0,78

Mini Countryman: 0,87

Kia Niro: 0,51

Audi A3: 0,65

Mercedes GLC 350e: 0,94

BMW x5 xdrive: 0,98

Källa: EPA i USA.

 

 

 

 

 

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.