Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-16 08:53

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-mycket-dyrare-blir-det-med-en-torstigare-bil/

Motor

Så mycket dyrare blir det med en törstigare bil

Foto: Nicklas Thegerström

Ska du köpa ny bil?

Kolla hur mycket koldioxid bilen släpper ut. Det skiljer flera tusen kronor per år i fordonsskatt mellan de bästa och sämsta alternativen.

Lasse Swärd
Rätta artikel

DN Motor publicerar sedan några år en energideklaration i anslutning till faktarutorna om de nya bilar vi provkör.

Deklarationen visar vilken grupp bilen hör när det gäller utsläpp av växthusgasen koldioxid, som påverkar klimatet. Ju grönare pil/lägre utsläpp i gram per kilometer, desto bättre. Många känner säkert igen uppställningen. Den liknar den som finns på vitvaror.

Den nya fordonsskatten bonus malus, som infördes den 1 juli, är starkt kopplad till dessa utsläpp. Ju högre värde, desto dyrare blir bilen att skatta varje år.

Hur mycket? 

Det vill vi visa i denna bild genom att komplettera utsläppen i respektive grupp med hur bonus malus slår.

Som synes kostar det att välja en bil med höga utsläpp. Det kostar rejält, och det är precis det som är avsikten med utformningen; den ska styra bilköparna mot lågutsläppsbilar.

Uppställningen visar också tydligt hur dieselbilar påverkas mer än bensinbilar. Även ultrasnåla dieslar får malus till skillnad från motsvarande bensinbilar, som upp till 95 gram/km kommer undan med grundbeloppet 360 kronor.

Biogasbilar gynnas dels med en fast premie på 10.000 kronor vid nybilsköpet, dels genom mycket låg påverkan vid högre utsläpp. 

Det lönar sig verkligen att välja den snålaste bilen i respektive klass. Ta gruppen C till exempel med utsläpp mellan 121 och 150 gram/km. Väljer du en diesel skiljer det drygt 3.000 kronor mellan högsta och lägsta värde. Den höga skatten gäller i tre år, därefter går den ner. Det betyder att den törstigare bilen i detta exempel blir närmare 10.000 kronor dyrare enbart i fordonsskatt. Till det kommer ökade kostnader för bränslet.

Att välja en bränsleslukande bil ger väldigt hög skatt – eller vad sägs om 13.500 kronor för en diesel med utsläpp på 200 gram/km? Det är närmare 40.000 kronor på tre år.

Riv gärna ur tabellen och ta med den nästa gång du besöker en bilhandlare så du lättare kan välja smart för både plånbok och klimat. 

Guide: Det behöver du veta när du ska köpa bil