Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Så undviker du bilfällor

01:48. Sugen på att köpa bil men svårt att välja? Ingen fara. DN:s motorredaktör Lasse Swärd och ekonomireporter Susanna Sundström guidar dig rätt. Först ut – allt du behöver veta om Drivmedelsdjungeln.

Hittills i år har närmre 240.000 nya bilar köpts i Sverige. Den mest sålda bilen är föga förvånande Volvo V90 som köpts i drygt 18.000 exemplar. Men är det bästa valet att köpa en ny bil om man går i bilköpartankar? Vilket drivmedel är egentligen bäst och vad ska man akta sig för om man funderar på att köpa bil?

DN:s motorreporter Lasse Swärd svarar på vilka bilfällor man ska undvika.

Jag funderar på att skaffa bil. Vad ska jag tänka på?

Korta svaret är: vill du äga eller hyra bilen? Om du vill äga den är det nytt eller begagnat som gäller. Ett alternativ som blivit poppis på senare är leasing.

Vad innebär det, vad är en leasingbil?

– Se det som en hyrbil, fast över mycket längre tid – i regel 2 till 3 år. Du betalar ingen handpenning när du hämtar ut bilen, som vid avbetalning. I stället har du en fast månadsavgift så du vet hur mycket bilen kostar  dig varje månad.

Hur dyrt är det?

– Många uppfattar det som relativt billigt jämfört med att köpa en egen bil. För mellan 2.000 och 3.000 kronor kan du hyra en ny småbil, exempelvis en VW Polo, på tre år. I månadsavgiften ingår i regel service, reparationer och även vinterdäck.

Läs också: Fyndläge – här är begagnade bilarna som sjunkit mest i pris

Nackdelarna då, det måste finnas en baksida?

– Man måste bestämma sig för hur långt man kör per år. Säger du 1.000 mil och du kör 1.500 blir övermilen mycket dyra. Du måste vara aktsam om bilen under hela hyrtiden, annars kan det bli kostsamma reparationer. I regel tillåts inte rökning i bilen, inte husdjur heller. Om du ångrar dig och vill avbryta leasingen i förtid kan det bli jättedyrt.

Ok, men om jag helst vill äga bilen själv. Vågar jag köpa nytt i dag?

– Det är en svår fråga att svara på i dag eftersom teknikutvecklingen går så otroligt snabbt. Dagens batteribilar kan vara kalla rent tekniskt om 4-5 år. Dagens bensin- och dieselbilar kan bli oväntat dyra att driva. Som privatperson skulle jag tänka mig för ordentligt. Ett generellt råd är att välja en så bränslesnål bil som möjligt, oavsett drivmedel.

Begagnat då, såna är ju billigare?

– Ja, en tumregel är att en ny bil tappar halva värdet efter cirka 3 år och 6.000–7.000 mil. Om man har råd med en sådan bil gör man i regel en bra affär eftersom första ägaren tagit den värsta ekonomiska smällen,

Men om jag bara har råd med en äldre begagnad bil, Hur ska jag tänka då?

– Undvik udda märken, välj en modell som är vanlig, typ en Volvo, Volkswagen eller Toyota. Köp i första hand av en etablerad återförsäljare, då får du i regel garantier. Köper du privat – var noga med att kolla bilens historik, att den inte har skulder kopplade till sig och att all service är gjord.

Läs också: Susanna Sundström: Jag har alltid drömt om att ta körkort 

Bensin eller diesel, hur ska jag tänka där?

– Ja diesel är bra för den som kör långa årliga körsträckor. En diesel är snålare på bränslet än motsvarande bensinbil och vissa dieslar kan dessutom tankas med 100 procent förnybar diesel. Bensin är bara förnybar upp till cirka 10 procent. 

– Det finns också begagnade bilar som går på E85 och gas. E85 är mycket billigare att tanka nu och ger lägre utsläpp, Gas är jättebra men jag skulle inte rekommendera någon privatperson att köpa en gammal gasbil,

Jag har hört att man kan slippa skatta på gamla bilar, stämmer det?

– Ja, det stämmer, bilar som är 30 år och äldre slipper årlig fordonsskatt.

Vad är det som gör att vissa bilar rostar och andra inte?

– Det är snarare så att vissa bilar rostar mer än andra. En del märken har mycket gott rostskydd, andra har sämre. En rad faktorer påverkar rostbildning, bland hur bilen körs, i vilka miljöer och i vilken utsträckning den tvättas och underhålls.

Behöver jag bry mig om Bonus malus?

– Nej, inte om du väljer en begagnad bil. De får samma skatt som tidigare. Bonus malus gäller enbart nyköpta bilar från den 1 juli i år. Reglerna innebär att nya laddbara bilar och gasbilar får bonus och de flesta vanliga bensin- och dieselbilar får höjd eller kraftigt höjd skatt i tre år. Därefter sjunker skatterna. 

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.