Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Så vet du om din bil berörs av zonerna

Än så länge är det inte klart var miljözonerna kan göra bäst nytta. Det kan bli enstaka gator, kvarter eller hela stadsdelar.
Än så länge är det inte klart var miljözonerna kan göra bäst nytta. Det kan bli enstaka gator, kvarter eller hela stadsdelar. Foto: Jessica Gow/TT

Hur blir det med just min bil? Drabbas den av miljözonerna? DN Motors Lasse Swärd har samlat några av de vanligaste frågorna vi fått om miljözonerna.

1. När införs miljözoner? 

– Tidigast 2020. Ännu så länge är det bara Stockholm av alla kommuner i landet som sagt att det blir miljözoner. Men det är inte säkert att planerna blir verklighet. Moderaterna lovar att stoppa zonerna om det blir maktskifte i stadshuset.

2. Vilka bilar berörs om zonerna införs?

– Äldre bensinbilar, gasbilar, etanolbilar och dieselbilar som är certifierade i avgasnormen Euro 4 och lägre.

3. Vad betyder det, hur gamla bilar är det?

– För de flesta bilar gäller Euro 4 fram till och med årsmodell 2009.

4. Men zonerna gäller väl även nyare dieslar?

– Nej, inte till en början. Men från och med 1 juli 2022 stoppas även dieslar i Euro 5. Euro 5 började införas 2009 och gällde till 2014.

5. Hur vet jag om min bil berörs, hur kan jag se vilken Euroklass den har?

– Gå in på Transportstyrelsens sajt. Knappa in ditt registreringsnummer, gå vidare till Tekniska data och vidare till Motor och miljö. Där finns uppgifter om bilen är i Euro 5 eller Euro 6. För äldre bilar står ingen Euroklass angiven. Sådana bilar har Euro 4 eller sämre och omfattas därmed av förbud i zonerna.

För det stora flertalet bilar gäller att Euro 5 började införas 2009 och Euro 6 år 2014. Men gränserna är inte skarpa. Exempelvis är årsmodell 2015 ingen garanti för att bilen är i Euro 6.

– Det finns undantag, förklarar Karim Barsoum på Transportstyrelsen.

– Det kan  exempelvis gälla modeller som är i slutet av livscykeln. De kan få dispens, säger han.

6. Jag har köpt en laddhybrid som är klassad som supermiljöbil. Den får ju köra i zon 2, men får den även köra i den strängaste zonen 3?

Nej, laddhybrider bedöms efter huvudbränslet och det är bensin och för några enstaka modeller diesel. Dessa bilar får inte åka i zon 3. För Volvos modell V60 laddhybrid finns ett tusental bilar som ligger i Euro 5. Dessa bilar kommer att portas även från zon 2 från den 1 juli 2022.

7. Tar man ingen hänsyn till om jag tankar min äldre bil i Euro 4 med etanol eller biodiesel?

– Nej, det spelar ingen roll. De portas i zon 2 och zon 3 oavsett om bränslet är fossilt eller förnybart.

8. Är det sant att gamla bilar utan avgasrening är undantagna från zonerna?

– Ja, det stämmer. Bilar som är 30 år och äldre berörs inte. De får köra fritt i zon 2 (dock ej zon 3 som är reserverad för elbilar och gasbilar i Euro 6). Gamla bilar släpper ut enorma mängder skadliga avgaser jämfört med en modernt renad bil, men de svarar för en liten del av trafikarbetet.

9. Vilka delar av Stockholm kommer att få zoner? Blir det hela innerstaden?

– Det vet vi inte. Stockholms stads tjänstemän ska nu utreda var zonerna kan göra bäst nytta. Det kan bli enstaka gator, kvarter eller hela stadsdelar. 

10. Hur ska det övervakas? Polisen har ju fullt upp med annat?

– Ja, Transportstyrelsen har fått i uppdrag av regeringen att fundera ut lämpliga lösningar. En tanke är att kameror ska läsa av fordonen som köra in i respektive zon, ungefär som sker i dag med trängselskatten.

11. Jag har en handikappanpassad bil som är i Euro 5. Den måste jag behålla i många år. Riskerar jag att stoppas i någon zon?

Så här säger Kristofer Elo på Transportstyrelsen:

– När det kommer till handikappanpassade fordon så var vår tanke (med förslaget till miljözoner) att kommunerna ska bedöma saken och eventuellt ge dessa fordon enskilda undantag. I dag har kommunerna detta bemyndigande när det kommer till miljözoner och vi bedömde att detta bemyndigande kan ligga kvar just för att kunna hantera enskilda fordon inom kommunen. 

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.