Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-24 01:16

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/se-upp-for-batterikostnader-for-renault-zoe/

Motor

Se upp för batterikostnader för Renault Zoe

Renaults elbil Zoe. Foto: Lasse Swärd

Renaults elbil Zoe finns som begagnad med till synes låga priser. Men det gäller att se upp för tillkommande batterikostnader. Bäst är att välja en modell med batteri inkluderat i priset.

Rätta artikel

Zoe började säljas redan 2013 men kom först 2014 till Sverige. Först hade den ett 22  kWh batteri som tog dig 10–15 mil beroende på årstid och hastighet. Vid årsskiftet 2016/2017 lanserades en dyrare version med ett stort batteri på hela 41 kWh, med dubbla räckvidden.

Zoe är med sin storlek perfekt för stadstrafik. Räckvidden med det stora batteriet borde ha gjort Zoe relativt duglig för en längre resa om det inte var för att Zoe inte kan snabbladdas.

Ingen snabbladdning för Renault Zoe. Foto: Lasse Swärd

Ombordladdaren är på 22 kW och det betyder att det tar 2 timmar och 40 minuter att fulladda en Zoe med det stora 41 kWh-batteriet. Glöm långresor alltså. En annan utmärkande egenskap hos Zoe är att bilen fram till och med 2016 bara såldes med batterileasing. 

De till synes låga Zoepriserna inkluderar alltså inte batteriet, den väsentligaste beståndsdelen av en elbil. I stället får batteriet hyras. Uppsidan är att du inte tar risken för batteriet, Renault håller dig alltid med ett friskt batteri.

Hyreskostnad beror på hur många mil du prenumererar på, och ligger i nivå med bensinkostnaden för motsvarande mil. När detta skrivs tar Renault 799 kronor i månaden för upp till 1.000 mil per år. Det innebär att du får köra upp till 83 mil i månaden för 799 kronor i hyra. Dessutom tillkommer elkostnaden för de körda milen. Det är som att köra elbil till driftkostnaden av en törstig bensinbil.

Men det finns ett antal Zoe på marknaden av senare årsmodell med ”ägda” batterier. Köp hellre en sådan, och du får en småbil som med det stora 41 kWh-batteriet klarar upp till 30 mil i verklig körning.

Se upp för batterikostnaden för Renaults elbil Zoe. Foto: Lasse Swärd

Zoe är 4,09 meter lång och femsitsig. Till skillnad från elektriska BMW i3, som är fyra meter lång, har Zoe vanliga bakdörrar, man kan alltså kliva i och ur baksätet utan att besvära de som sitter framtill. En riktigt stor nackdel är att baksätets ryggstöd inte är delbart. Det är dåligt i vilken bil som helst, men en katastrof i en småbil. Dessutom blir lastgolvet extremt ojämnt när hela ryggstödet fälls.

Vill du veta hur batteriskicket är kan du kontakta närmaste Renaultverkstad för kostnadsfri mätning.

Sammanfattningsvis är Renault Zoe en billig och praktisk elbil för den som använder den i daglig vardagstrafik. På långresan kör den bort sig eftersom snabbladdningsmöjlighet saknas. Bilarna utan batterileasing är bästa köpen, leasingavgiften kostar lika mycket som bensinen hade gjort för en bensinbil.

Modellen med det stora batteriet som kom med årsmodell 2017 är köpvärd.

 

 

Ämnen i den här artikeln:

BMW
Renault
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Mikael Stjerna

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt