Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Sista chansen att beställa Tesla Roadster

Den lilla eldrivna sportbilen Tesla Roadster har nått vägs ände. Nu satsar Tesla Motors helt på familjebilen Tesla S och stadsjeepen Tesla X.

Det amerikanska företaget Tesla Motors har slutat att ta emot beställningar på Tesla Roadster i USA, rapporterar den amerikanska tidningen Wired.

För europeer och asiater är dock fönstret öppet ännu några månader. Men sedan är det stopp för nybeställningar på den vassa, men dyra sportelbilen som sålts i 2.500 exemplar sedan lanseringen 2008.

Tesla Roadster, som i Sverige kostar cirka 1 miljon kronor, tillverkas i England av bilföretaget Lotus som byggt in Teslas elektriska drivlina i sin sportbil Lotus Elise.

Men nu håller Lotus på att bygga om sin fabrik och tänker inte fortsätta med Tesla Roadster, skriver Wired.

Tesla Roadster var en av de absolut första rena elbilarna på marknaden när den kom 2008. Det var en bil att väcka uppmärksamhet med och Tesla Motors behövde inte göra en enda annons för att sälja bilen. Den sålde sig själv – till dem som hade råd.

Tesla Roadster är ett veritabelt krutpaket. Undertecknad reporter har själv kört en Tesla Roadster på E20 från Stockholm och söderut.

Den accelererar från noll till hundra på 3,9 sekunder. Elmotorn ger motsvarande 288 hästkrafter. Vridmomentet är som på alla elbilar extremt och det är bara att trampa på gasen. Inga växlar.

Tesla Roadster är också extrem i elbilssammanhang med sin långa räckvidd. Batteriet ger 56 kWh och räcker till 35 mils snålkörning i bra väder.

I snöglopp och kyla med kupévärmen påslagen blir räckvidden betydligt kortare.

Men Tesla Roadster var aldrig riktigt tänkt för skandinaviska vintrar. Tesla Motors har sitt högkvarter i Kalifornien och där finns också den ursprungliga målgruppen.

Tesla Motors satsar nu på sin familjebil Tesla S, som väntas komma ut på marknaden nästa år.

S står för Sedan och det är det det handlar om – en bil för massmarknaden till skillnad från den extrema Roadstern, som det krävs en gymnast för att komma in och ut ur.

Tesla S ska kosta mindre än hälften av Tesla Roadster. I USA talas det om ett pris på 57.400 dollar, motsvarande 370.000 svenska kronor.

Tesla Motors räknar med att tillverka 5.000 bilar under nästa år och 20.000 året efter.

Tesla S ska finnas i tre olika versioner. Grundutförandet ger en räckvidd på 26 mil på en batterlladdning medan det största batteripaketet ger en räckvidd på 48 mil.

Nästa projekt blir stadsjeepen Tesla X som utvecklas i samarbete med Toyota.

 

 

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.