Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Sista etanolbilen i depå

En epok i svensk miljöbilspolitik går mot sitt slut. Volkswagen lägger ner försäljningen av etanoldrivna modellen Golf. Därmed försvinner den sista nya bilen som kan tankas med E85.

– Vi har varit de enda tillverkare att erbjuda en E85-modell på den svenska marknaden rätt länge, men efterfrågan är för svag, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige.

I mars registrerades endast 35 etanol-Golf. För tio år sedan stod etanoldrivna bilar på topp. 57.886 sådana bilar registrerades under 2008, vilket var 23 procent av alla nya bilar det året. Motsvarande siffra hittills i år för Golf  är 0,08 procent. 

Med så låg takt kan VW inte längre hålla liv i modellen.

– Man kan beställa den fram till början av sommaren med sista leveranser nån gång i augusti, säger Marcus Thomasfolk.

Etanolboomen inleddes strax efter millennieskiftet med etanolkonverterade versioner av modellen Ford Focus. Sedan hakade Saab Automobile på med modellerna 9-5 och 9-3 Biopower. Då tog det ordentlig fart. 

Stat och kommuner eldade på med en rad förmåner som nedsatt förmånsvärde, undantag från trängsel skatt och fri parkering. 

Pumplagen år 2005 tvingade mackar som sålde drivmedel över en viss mängd att erbjuda minst ett miljöbränsle. De valde E85. Branschen investerade över en miljard i att bygga ut nätet av pumpar.

Sedan kom etanolen som bränsle i fokus i miljödebatten, eller rättare sagt råvarorna till bränslet. Var det långsiktigt hållbart att göra drivmedel av livsmedelsgrödor? 

När förmånerna avvecklades och skattehöjningar på E85 gjorde att det under långa perioder var billigare att tanka bensin sjönk intresset för både bilar och E85. 

Kvalitetsproblem med bränslet till följd av höga halter föroreningar skrämde under en period många bilägare och orsakade omfattande driftsstörningar och kostsamma reparationer.

Snåla dieslar tog gradvis över bland miljöbilarna.

Under åren som följde tog allt fler tillverkare bort sina E85-bilar ur sortimentet. I slutet av 2015 följde Volvo Cars efter.

Kvar fanns då endast Volkswagen med modellen Golf. Nu går även den modellen i depå.

I landet finns cirka 220.000 etanolbilar i trafik. Men det säljs inte alls lika mycket E85 som det finns bilar.  Efterfrågan på E85 har fallit brant under en rad år. 

Trafikverket räknar i sin senaste rapport med att endast var sjätte tankning (17 procent) sker med E85, resten bensin. Under toppåret 2008 var tankningsgraden 90 procent. 

Enligt Trafikverket ger E85 i tanken drygt 40 procent lägre utsläpp av fossil koldioxid jämfört med om den körs på bensin.

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.