Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Självkörande buss i krock på premiärdagen

När den förarlösa bussen gjorde sin premiärtur krockade den med en lastbil.
När den förarlösa bussen gjorde sin premiärtur krockade den med en lastbil. Other: Regina Garcia Cano/AP

Den förarlösa bussen ska trafikera Las Vegas gator på försök under ett års tid. Men redan den första dagen krockade fordonet.

– Det var en ganska ointressant krasch, men uppenbarligen var det världens sämsta tajmning, säger leverantören Keolis representant om händelsen.

En liten självkörande buss gjorde under onsdagen sin premiärtur med att forsla människor längs en cirka tio kilometer lång sträcka i Las Vegas, som bland annat ansluter till den berömda paradgatan som kallas ”The Strip”. Men efter ett fåtal turer blev det ett abrupt stopp. Den förarlösa bussen kraschade in i en leveranslastbil, rapporterar Las Vegas Sun.

Men bussen var inte orsaken till olyckan – det hävdar företaget som ligger bakom det nya tillskottet till stadens kollektivtrafik.

– Fordonet stannade som avsett när den såg att lastbilen backade, men lastbilen slutade helt enkelt inte att backa. Lastbilen backade väldigt långsamt på det parkerade självkörande fordonet, säger Andreas Mai, chef för den avdelning inom Keolis som ansvarar för de nya bussarna, till tidningen.

Ingen av de åtta passagerarna ombord skadades vid kollisionen. Fordonet ska inte heller ha blivit allvarligt skadat vid tillfället, och skulle på onsdagen genomgå en snabb besiktning innan den återigen enligt planen skulle sättas in i trafik på torsdagen.

– Det var en ganska ointressant krasch, men uppenbarligen var det världens sämsta tajmning, säger Andreas Mai vidare.

Den förarlösa bussen är den första i sitt slag att trafikera allmänna vägar i USA, rapporterar BBC, som också rapporterar att även Las Vegas-polisen lade skulden för olyckan på lastbilschauffören och bötfällde honom vid tillfället.

– En leveransbil var på väg ut ur en gränd. Bussen gjorde vad den skulle och stannade. Tyvärr gjorde inte chauffören det, säger Jace Radke, talesperson för staden Las Vegas.

Hittills har det rapporterats om ett litet antal olyckor där självkörande fordon har varit inblandade, enligt BBC, men vid nästan alla dessa tillfällen har olyckorna varit på grund av den mänskliga faktorn. Tidigare i år var det exempelvis en självkörande bil tillhörande taxiföretaget Uber i Arizona inblandad i en olycka och landade på taket efter en kollision, men då slogs det fast att det var föraren i den andra bilen som hade gjort fel.

Elbilstillverkaren Tesla drabbades också av ett bakslag 2016 när en man, som färdades i en av deras bilar med vissa självkörande funktioner, dog i en bilolycka. Då visade en utredning att problem med datortekniken delvis låg bakom olyckan, enligt BBC.

Experter vid tankesmedjan Rand Corporation argumenterar också för att självkörande bilar, trots enskilda olyckor, skulle kunna göra våra vägar säkrare och borde introduceras trots de små problemen som fortfarande finns med tekniken.

”Genom att vänta på självkörande fordon som är många gånger säkrare än mänskliga förare förlorar vi möjligheterna att rädda liv”, står det bland annat i rapporten.

Beskedet om kraschen i Las Vegas kom dagen efter att företaget Waymo, som ägs av Googles moderbolag Alphabet, gick ut med att man gör en satsning och lanserar självkörande taxibilar i Phoenix, vilket Reuters rapporterade om.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.