Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-26 15:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/sjalvkorande-taxi-var-god-droj/

Motor

Självkörande taxi, var god dröj!

En dödsolycka 2018 och osäkerheter kring tekniken för självkörande bilar gör att biltillverkarna flyttar fram horisonten för när persontransporter i stor skala kan bli verklighet.
En dödsolycka 2018 och osäkerheter kring tekniken för självkörande bilar gör att biltillverkarna flyttar fram horisonten för när persontransporter i stor skala kan bli verklighet. Foto: Renault

Den självkörande taxibilen står på tomgång. Branschen tonar ner de tidigare stora visionerna. Det mesta pekar på att vi får se självkörande transporter av gods på vägarna före de av människor. Men även det kan dröja.

Så sent som i mars 2019 lovade Mercedes att rulla ut 10 .000 självkörande taxibilar i trafik under 2021. Konceptbilen Vision Urbanetic skvallrade om hur framtidens bilar skulle se ut och ”köras”. Men nu tvingas Mercedes backa. Anledningen är att tekniken för självkörande bilar är för dyr och komplicerad. Daimler meddelade nyligen att de måste spara och att då satsa miljardbelopp på en osäker och komplicerad teknik anses inte vara försvarbart.

Bakom beslutet finns också dödsolyckan från mars 2018 där en självkörande Volvo XC90 i Ubers tjänst körde på en kvinna. Det ska dessutom inte ha varit första gången som Uber haft problem med de självkörande bilarna i testprogrammet. Statistik från amerikanska National Transportation Safety Board, NTSB, visar på 37 olyckor under en 18-månadersperiod innan olyckan.

Ingen biltillverkare vågar ta chansen att hamna i samma situation som Uber, och även i viss mån Volvo Cars, gjorde efter en allvarlig olycka. Kritiken och varumärkesförlusten skulle vara förödande i en bransch där tillit och kvalitet är så viktigt.

FCA, Fiat/Chryslerkoncernen, och Google-företaget Waymo släpar av samma anledning efter med sin lansering av självkörande taxibilar och trots att man lovade en helt utvecklad tjänst i Arizona i april förra året har Waymos vd John Krafcik sagt att självkörande transport- och lastbilar kanske kommer att lanseras före taxibilarna. Så sent som sommaren 2018 gjorde Waymo en beställning på 62.000 bilar från FCA och 20.000 från Jaguar av modellerna Chrysler Pacifica Hybrid och eldrivna I-Pace.

Waymo inledde sommaren 2019 ett samarbete med Renault-Nissan-Mitsubishi om autonoma tjänster och underströk då att det även gällde transport av gods.

Renault startade på egen hand Europas första autonoma taxitjänst i Normandie sommaren 2018, om än högst begränsad sett till såväl fordon, rutter som användare. Arbetet fortsatte ett år senare i campusområdet Paris-Saclay där de självkörande elbilarna av typen Zoe inte längre körde på förbestämda rutter som tidigare. Men tillgången var ännu blygsam. Två bilar tjänstgjorde för 100 kunder i ett område som omfattade totalt 65.000 personer.

Det är viktigt att gå långsamt fram. Det här är en möjlighet att skaffa oss kunskap om ny teknologi och är ett steg mot vår omställning till ett hållbart transportsystem.

Volkswagen har lovat självkörande bilar först i mitten av 2020-talet och enligt VW-ingenjören Alexander Hitzinger har konkurrenterna långt kvar till kommersiellt hållbara projekt.

Till och med självkörande transportbilar anses nu svårare att lösa trots att de fordonen har förutbestämda rutter. I  mars 2019 fick svenska Einride tillstånd av Transportstyrelsen att till och med den 31 december 2020 köra sin eldrivna och självkörande lastbil T-pod på allmän väg. Ett fordon som kan gå 85 kilometer i timmen och har 20 mils räckvidd. Sedan maj 2019 jobbar den i Jönköping på en sträcka av 300 meter varav 100 av dessa utgörs av allmän väg – och det i krypfart.

– Det är viktigt att gå långsamt fram. Det här är en möjlighet att skaffa oss kunskap om ny teknologi och är ett steg mot vår omställning till ett hållbart transportsystem, säger Mats Grundius, vd för DB Schenker i Sverige, Danmark och Island för vilka T-Poden kör.

Men han säger att elektrifiering och automation ändå är fram­tiden.

I dagsläget kan företaget använda sig av T-poden i trafik mellan terminaler och lager men på sikt kan de komma att användas i mindre komplexa trafikmiljöer som till exempel på motorväg utan mötande trafik, menar man.

Läs mer: Volvo utvecklar självkörande taxi 

Ämnen i artikeln

Taxi
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt