Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-11 08:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/slank-och-sportig-gt-vagn-men-formerna-har-sitt-pris/

Motor

Slank och sportig GT-vagn – men formerna har sitt pris

508 GT är en körglad familjebil i den större storleksklassen.
508 GT är en körglad familjebil i den större storleksklassen. Foto: Lasse Swärd

Gillar du Peugeots större bilar, men tycker de vanliga modellerna är för utslätade? Och motsvarande modeller från konkurrenterna för dyra?

Då kanske detta är vagnen för dig - 508 GT, en rivig kombikupe med premiumkänsla. 

Lasse Swärd
Rätta artikel

Föregående version av 508 lanserades 2011 och ersatte då två modeller, den mindre 407 och den större 607. Fyra år senare fick 508 en översyn med bland annat ny belysning och front. Inredningen fick finare material och instrumentbrädan nyheter som pekskärm och head-up-display.

Nu står vi framför femdörrarsversionen redo att väcka liv i den effektpumpade bensinmotorn med en cylindervolym på 1,6-liter. Den ger 225 hästkrafter i toppeffekt och 300 newtonmeter i max vridmoment.

Beteckningen GT signalerar sport. Men det är också namnet på den högsta utrustningsnivån, vilket ger bilen ett pris på 369.900 kronor. Väljer du grundversionen Active med 180 hästkrafter är startpriset 289.900 kronor. Båda versionerna har automatväxellåda med 8 steg som standard. Det finns bara en enda version som har manuell låda, minsta dieseln med 130 hästkrafter.

Väl på plats sitter man hyggligt, men det är instängt och sikten snett bakåt skyms av breda stolpar.
Väl på plats sitter man hyggligt, men det är instängt och sikten snett bakåt skyms av breda stolpar. Foto: Lasse Swärd

Fem dörrar i en bil formad som en slank kupé är högsta karossmode i branschen. Se bara på Audi A5 sportback och VW Arteon. Eller på Mazda 6 och Opel Insignia.

Alla är strömlinjeformade och eleganta.

Men linjespelen har sitt pris. Det märks direkt när man tar plats i Peugeoten. De breda främre stolparna stjäl sikt i sidled och i ännu högre grad snett bakåt. Inte heller sikten rakt bakåt genom det lilla bakluckefönstret är mycket att hurra för. 

Den sluttande taklinjen gör sig påtagligt påmind för den som sätter sig i baksätet. Den höga midjelinjen ger passagerarna en känsla av instängdhet, särskilt för barn i baksätet.

Förarmiljön känns modern och påkostad, nästan överlastad med alla knappar på rad under den breda tio tums pekskärmen i mitten. Under knapparna ansluter en jättebred mittkonsol med fler knappar, växelväljare, förvaringsfack, två muggplatser och  undertill ett dolt smalt och svårtillgängligt fack för mobil och trådlös laddning.

Det är många instrument, knappar och vred att hålla reda på. Huvudskärmen bakom ratten har digital visning.
Det är många instrument, knappar och vred att hålla reda på. Huvudskärmen bakom ratten har digital visning. Foto: Lasse Swärd

Ratten är, som Peugetmodet nu påbjuder, låg och tillplattad upp- och nedtill. Huvudinstrumenten för hastighet och varvtal med mera visas i digital form och utseendet går att ändra.

Körmässigt får 508 klart godkänt. Den sportiga ratten ger god vägkontakt genom 18-tums hjulen (Michelin Pilot Sport 235/45R18). Motorn och växellådan känns i de flesta körlägen samspelta med mjuka upp- och ned växlingar. 

Ljudnivån är förhållandevis låg, även i motorvägsfart.

Tre körlägen finns, ekonomi, komfort och sport, men så stora skillnader märks inte. Det slutar, som så ofta med den här typen av finesser, att man kör i ett läge, oftast komfort, och sedan glömmer man bort funktionen. Ungefär som med växlingspaddlarna på ratten.

På papperet är bilen imponerande bränslesnål för att vara så stor och stark och med automatväxellåda. 5,7 liter/100 kilometer ska en nöja sig med, men räkna med åtminstone med minst en liter till i verklig körning.

Låg angiven förbrukning ger också låga utsläpp - 131 gram koldioxid per kilometer, vilket i nya skattesystemet bonus malus betyder 3.312 kronor de första tre åren.

Komforten i framstolarna är bra, men mittkonsolen känns onödigt bred.  Plus för justerbara luftmunstycken även till baksätet. Lastutrymmet är väl tilltaget, 1.537 liter med bakre ryggstöden fällda. Tyvärr är de bara tvådelade, men genomlastningslucka för exempelvis skidor väger upp.

Bilen är inte krocktestad, men det skulle förvåna om den inte klarar fem stjärnor. Autobroms är givetvis standard. Systemet varnar för fordon, gående och cyklister och fungerar i farter upp till 140 km/tim. Även filhållarassistent är standard.

Bland tillvalen finns Nattvision, som med hjälp av infraröd kamera ser och indikerar för människor och djur framför bilen i mörker eller vid dålig sikt i upp till 200 meter.

Bakre ryggstöden är fällbara 40/60 och det större ryggstödet har även en genomlastningslucka.
Bakre ryggstöden är fällbara 40/60 och det större ryggstödet har även en genomlastningslucka. Foto: Lasse Swärd

De samlade intrycken efter en vecka med 508 GT är blandade. Bilen har snygga former och har fina köregenskaper, rentav åt det sportiga hållet i vissa lägen. Den lastar bra, men är samtidigt opraktisk och ger baksätespassagerarna en tydlig känsla av instängdhet. 

508 kommer också som kombi i början av nästa år. Kan vara ett mer praktiskt alternativ. Och nästa nyhet är en laddbar version, som väntas klassas som klimatbonusbil med extra lågt förmånsvärde.