Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Slankare och lättare bjässe rör sig elegant i trafiken

En ny Honda Goldwing är en stor sak i motorcykelvärlden. Det var 17 år senast. Jag grenslar en bjässe som med passagerare och bagage får väga 586 kilo.

När en av våra reportrar körde Goldwing för tio år sedan fick den omdömet: ”Den har komfort som ett vardagsrum”.

Nu skulle jag säga att den mer är som en bil på två hjul!

Eller vad sägs om följande: menysystem med bland annat fyra körprogram, krockkudde, navigation från sjutumsskärm, däcktrycksövervakning, blåtandskommunikation, farthållare, lysdiodstrålkastare, möjlighet att koppla mobilen till Apple Carplay, fyra ventiler per cylinder, stopp-startsystem med integrerad startmotor/generator och start-i-backehjälp som håller motorcykeln tills man hinner i väg? Allt är välbekant från bilar!

Välj körprogram, ställ in resmålet, lossa parkeringsbromsen – och nu börjar äventyret.
Välj körprogram, ställ in resmålet, lossa parkeringsbromsen – och nu börjar äventyret. Foto: Lisa Mattisson

Lägg därtill automatväxellådan, DCT (Dual Clutch Transmission), en dubbelkopplingsväxellåda med sju växlar. Eftersom den vid stopp lägger i neutralläget så finns det också en parkeringsbroms.

Men först något om storleken och tyngden; även om den blivit slankare och lättare, det underlättar så klart om man är en stor och stark förare. Vi andra får kompensera detta med teknik. Det gäller att inte komma på sådan obalans att man inte orkar hålla emot. När man ska bakåt finns det, tack och lov (!), backväxel. Det finns också en krypkörningsväxel för körning framåt.

Honda tror att köparna är erfarna motorcyklister i åldern 40-60 år som vill byta upp sig från tidigare Goldwing eller lättare sporttouringmotorcyklar.

Krockkudden behövde dessbättre aldrig provas.
Krockkudden behövde dessbättre aldrig provas. Foto: Lisa Mattisson

Modellen har hursomhelst många anhängare. Medan de andra japanska konkurrenterna har övergett den här typen av flaggskepp så rullar Goldwing på.

Den helt omarbetade boxermotorn (motliggande cylindrar, tre på varje sida) är ett bekvämt kraftpaket som levererar vad som behövs.

Av de fyra körprogrammen blir Touring snart min favorit. De övriga Ekonomi, Regn och Dynamiskt prövar jag utan mersmak även om Dynamiskt radikalt förändrar den stora Vingens uppträdande från värdigt lugnt till ungdomligt hetsigt.

Programmen anpassar fjädring (elektroniskt styrbar bak), gasrespons, antispinnsystem, bromsarna och växellådan. Saknas någon riktig modernitet så är det "kurv-ABS" som tillåter det förbjudna: bromsa i en kurva. Bromsarna är kombinerade och flyttar bromskraft dit den behövs.

Den elektriskt manövrerade vindrutan är steglöst höj- och sänkbar samt minns, efter avstängning, föregående inställning.

Väl på rull med nya Goldwing så imponeras jag av vilket lättmanövrerat fordon det är! Lika besvärlig som den är vid baxning för hand i trånga utrymmen, lika elegant lätt rör den sig i trafik.

Mest funderar jag på DCT-växellådan (tredje generationen). Vill man ha det så här? Växlarna smattrar snabbt och smidigt i under acceleration. I Touringläget skickar den på plan mark i sjuans växel vid 80 km/tim medan den i Ekonomiläget gör det redan vid 70 km/tim. Tänker att jag är fördomsfull; typ en motorcykel ska man växla själv. Det kan man också med DCT; med två reglage för upp- och nedväxling, som manövreras med vänsterhanden.

Hondas bästa argument för DCT är att det gör att föraren ostört kan koncentrera sig på körningen. För de skeptiska finns en manuell sexväxlad låda att välja.

På motorväg i 120 km/tim, med Touringläget i, och på sjuans växel visar varvräknaren 2 500 varv per minut. Rödmarkeringen är först vid 6.000 varv per minut. 

Passagerarplatsen är rymlig och bekväm. Det är lätt att somna; särskilt som den nya fjädringen/stötdämpningen ger en mycket komfortabel färd. Förarpositionen har flyttats framåt nästan fyra centimeter, motorn likaså jämfört med föregångaren.

Ramen är av aluminium. Fjädringen fram är Hondas första av en typ som separerar styrningen från fjädringen (se bild och text här intill).

30+30+50 blir utrymme för 110 liter bagage. Räcker det?
30+30+50 blir utrymme för 110 liter bagage. Räcker det? Foto: Lisa Mattisson

Packväskor och toppbox, vars lås är elmanövrerade, rymmer totalt 110 liter.

Dagar försvinner. Jag blir alltmer förtjust i nya Goldwing. Men det är något som skaver. Motorcykeln är ju bara lånad – skulle jag med 400.000 kronor på fickan – köpa en motorcykel för pengarna?

Kollar vad en redaktionsfavorit som sportbilen Mazda MX-5 i dyraste utförandet; tvålitersmotorn med 160 hästkrafter, elmanövrerat tak, automatväxellåda och metallicklack kostar: 300.000 kronor.

Vad ska man välja?

Goldwingentusiast om motorcykeln

Per Johansson tidigare vd för branschorganisationen McRF (motorcyklar, mopeder med mera) svarar på frågan ”vad är grejen med Goldwing?”:

”Det finns många skäl till att jag verkligen gillar att köra Honda Goldwing: Bekväm, perfekt att skjutsa på, man kan köra hur långt som helst utan att bli trött, bra ljudanläggning och inte minst, i mitt fall en boxermotor på 1.800 kubik som är en dröm att köra, massor med vrid och mycket effekt när det behövs. Med den nya modellen som kom i år, modell 2018, tar Goldwing stora tekniska kliv med bland mycket annat nytt, en ny framvagn som är mycket bra och en dubbelkopplingslåda som jag tycker fungerar perfekt. Till allt detta ges en mycket trevlig gemenskap bland Goldwingförare och i Goldwingklubben”.

 

Honda Goldwing från start

Generation 1: Modellen föddes 1974. Den första generationen hade en 999 kubikcentimeter stor fyrcylindrig motor som utvecklade 80 hästkrafter.

Generation 2: Föddes 1979. Den hade en fyrcylindrig 1.085 kubikcentimeter stor motor med 81 hästkrafter.

Generation 3: Från 1983 med fyrcylindrig 1.182 kubikcentimeter stor motor med 94 hästkrafter.

Generation 4: Allt tuffare konkurrens tvingade 1987 fram en större, 1.520 kubikcentimeter, sexcylindrig boxermotor med 100 hästkrafter.

Generation 5: Innebar 2001 en förstorad sexcylindrig boxermotor, nu 1.832 kubikcentimeter stor med 118 hästkrafter.

 

Fakta.GL 1800 Honda Goldwing Touring DCT

Pris: 389.900 kronor.

Garantier: fem år.

Försäkringskostnad: helförsäkring hos Svedea, helår, Stockholm, ålder 30 år

= 6.770/år, ålder 50 år = 5.717/år.

Motor: boxer, sex cylindrar, 1.833 kubikcentimeter, 126 hk vid 5.500 varv/min, 170 Nm vid 4.500 varv/min.

Kraftöverföring: automat med sju växlar, kardandrift.

Vikt körklar: 383 kilo.

Tank: 21 liter.

Längd/bredd/höjd/sitthöjd: 257, 90, 143, 74 centimeter.

Bromsar: låsningsfria och kombinerade, fram dubbla skivor 320 millimeter med sexkolvsok, bak enkelskiva med 316 millimeter med trekolvsok.

Däck: fram 130/70-18, bak 200/55-16.

Toppfart: 180 km/tim.

Bensinförbrukning: 5,6 liter/100 km vid blandad körning.

Koldioxidutsläpp: 131 gram/km.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.