Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Södra satsar på grön träsprit

Södra bygger om massafabriken i Mönsterås för 100 miljoner kronor.
Södra bygger om massafabriken i Mönsterås för 100 miljoner kronor. Other: Södra Skogsägarna

Om ett par år blir det comeback för ett gammalt välkänt biodrivmedel i Sverige: träsprit (metanol).

Skogsindustrikoncernen Södra satsar 100 miljoner kronor på att bygga om massafabriken i Mönsterås.

– Ska vi nå målen om fossiloberoende krävs bra alternativ till dagens fossila produkter, säger Henrik Brodin, affärsutvecklare för drivmedel på Södra.

På Södras fabrik i Mönsterås bildas metanol i massaprocessen. Den är orenad och används i dag som bränsle för att driva turbiner för elproduktion.

Men med dagens låga elpriser ser Södra bättre avsättning för metanolen – som biodrivmedel.

– Den måste dock renas för att passa som drivmedel. Råmetanolen har för ojämn kvalitet. Den innehåller mycket svavel och vatten, förklarar Henrik Brodin.

När drar produktionen i gång?

– Under andra kvartalet 2019 räknar vi med att börja producera.

Hur ska metanolen användas? Som låginblandning i bensin?

– Låginblandning är ett av våra spår. Ett annat är biodiesel. I dag används fossil metanol i processen när man gör RME (rapsmetylester).

– Med förnybar metanol får vi upp klimatnyttan med RME.

– Ett tredje spår är sjöfarten. Stena har en båt i trafik mellan Göteborg och Kiel som tankas med metanol. Det finns flera projekt med metanoldrivna båtar.

Har regeringens beslut om tvingande låginblandning påverkat er?

– Ja, det har till viss del påverkat, men inte varit avgörande för oss. Det finns redan marknader som infört reduktionsplikt, som exempelvis Tyskland.

I dag finns ett tak på hur mycket metanol man får bland in i bensin. Det är på tre procent. Är det ett problem?

– Nej, det ställer inte till det för oss. Våra volymer är till en början små, cirka 5.500 ton per år.

– Däremot finns en skepsis mot metanol som drivmedel. Det kan ställa till det. Men se på Kina, där blandar man in allt mer metanol. Där finns M15 generellt, till och M30 och M50.

Er råmetanol utvinns ur era sidoströmmar från massaprocessen. Hur ser ni på möjligheten att förgasa skogsråvara i stället?

– Vi tittar på olika alternativ. Vi har ett joint-venture (samriskföretag, DN:s anmärkning) i Norge där vi utvärderas möjligheten att göra biodrivmedel av skogsråvara. Det finns olika tekniker, bland annat förgasning.

Hur är intresset från bränslebolagen?

– Det finns ett klart intresse och någon måste vara först. Metanol används i stora delar av världen. Se bara på utvecklingen i Kina.

5.500 ton metanol. Vad motsvarar det?

– Det motsvarar ungefär 3,3 miljoner liter bensin.

Vad blir klimatnyttan med er metanol? Hur stort reduktionsvärde av fossil koldioxid ger det?

– Mycket högt, 99 procent. Det är ett helt unikt reduktionsvärde. Det beror på att det är en restprodukt som faller ut i massabruket. Allt sker lokalt, även reningen av metanolen och den sker med förnybar energi. I stort sett den enda koldioxid som uppstår är vid transporten från bruket.

Om det här faller ut väl, kan ni satsa på fler bruk?

– Ja, vi har tre massabruk som vi skulle kunna skala upp och nå en årsproduktion på 20.000 ton. Det är en möjlighet, säger Henrik Brodin.

Fakta.Metanol

Metanol är den enklaste av alkoholer och kan framställas av en mängd olika råvaror. Med sitt höga oktantal lämpar det sig bra som bränsle i en förbränningsmotor. I början av 1980-talet fanns under en tid mackar i Sverige för både låg- och höginblandning av metanol. Motsvarande satsningar gjordes i USA med blandningar som kallades M15 och M85.

I Kina är metanol numera ett vanligt biodrivmedel. Men där framställs det av kol eller naturgas och har därmed fossilt ursprung.

Flera forskningsstudier har pekat på vilken stor potential som finns för att göra biodrivmedel av skogsråvara.

Enligt en rapport som kom för några år sedan från KVA, Kungliga Vetenskapsakademien, kan Sverige bli självförsörjande på biodrivmedel. Lösningen är metanol och dme, dimetyleter, gjord av skogsråvara, enligt KVA.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.