Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-13 07:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/solpaneler-ger-energi-till-vatgasproduktion/

Motor

Solpaneler ger energi till vätgasproduktion

Solcellerna vid vätgasstation i Mariestad. Foto: Glenn Lindberg

Vätgasstationen är bortkopplad från det vanliga elnätet och hämtar all energi som behövs från solpaneler parkerade i slänten intill. Solcellpanelerna täcker en yta på 1.600 kvadratmeter och har en kapacitet på 4.000 kilogram vätgas per år.

I framtiden skulle sådana här lokala energistationer kunna erbjuda både vätgas och elenergi till bilar. Vätgasen är nämligen i grunden bara ett sätt att lagra elenergi, ett alternativ till batterier.

Solcellerna ger grön el, men i begränsad omfattning. Produktionen på 4.000 kilogram vätgas räcker till att hålla 40 bränslecellsbilar rullande i 1. 000 mil per år.

Det skulle krävas många solcellsparker i Mariestad om det fanns fler bränslecellsbilar.

Priset på vätgas är konkurrenskraftigt – i dag. Vi tankar fullt för 300 kronor. Vad gaspriset skulle bli på en kommersiell marknad vet vi inte i dag. Teststationen i Mariestad har kostat 25 miljoner kronor att uppföra.

– Men det har inte drabbat Mariestadsborna, vi har fått bidrag till nästan hela kostnaden, understryker Susanné Wallner.

Att andra skattebetalare har betalat anläggningen raderar dock inte investeringen. Det kostar att omvandla elenergi till vätgas, både i energi och kronor.

Bränslecellsbilarna kostar i dag ungefär som en motsvarande ­elbil. Hyundai Nexo, en vätgasdriven bränslecells-suv, kostar 849.900 kronor. Den kan närmast jämföras med Audi e-tron, med en likvärdig prislapp. Eftersom bränslecells­bilarna inte behöver dyra batterier förväntas de kunna få ett konkurrenskraftigt pris – om storskalig produktion blir verklighet.

Det många ser som ett framtidsscenario är en samexistens av batterielbilar och elbilar som via en bränslecell drivs av vätgas. Batterielbilar används för dagliga kortresor medan vätgasbilar används för längre transporter eftersom de kan tankas snabbt och har längre räckvidd.

Läs mer: Fem drivmedel som kan utmana elbilen

Ämnen i artikeln:

Miljö
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt