Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-21 00:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/sportig-kombi-med-korgladje-men-laddhybriden-drojer/

Motor

Sportig kombi med körglädje – men laddhybriden dröjer

Bild 1 av 2 BMW 3-serie Touring är här, men den som vill ha en laddhybrid får vänta ytterligare ett år.
Foto: Robin Törnros
Bild 2 av 2 Förarassistanssystemen varnar både för fotgängare och cyklister.
Foto: Robin Törnros

Helt nya BMW 3-serie kom i slutet av förra året men nu är det dags för den eftertraktade kombiversionen Touring. Men du måste vänta till nästa sommar på laddhybridversionen. Vi åkte till München och provkörde nya 3-serie Touring.

Sedan lanseringen av 3-serien 1975 har fokus alltid legat mer på sport än komfort och med den helt nya generationen är det mer sant än någonsin. Nu när den kommer i kombiversion är den en exakt likadan bil som sedanen från front till mitten. Men jämfört med sin föregångare är taket därefter lite mer sluttande och sidorutorna har fått ett nytt utförande vilket gör att bilen från sidan upplevs som längre. Det är den också – totalt 7,6 centimeter längre än föregångaren där det mesta återfinns mellan fram- och bakhjulen.

Den förväntade storsäljaren på den svenska marknaden är 320d. Men här kör vi 330d xDrive som har en rak treliters dieselsexa som levererar 265 hästkrafter till alla fyra hjul. Motorn finns även i SUV-modellerna X3, X5, X7 samt 5- och 7-serierna.

Den nya kombin är 7,6 centimeter längre än föregångaren. Foto: Robin Törnros

Den nya kombitrean är lättare än sin föregångare, men skillnaden är inte mer än tio kilo. Bilen har lägre tyngdpunkt och bredden mellan hjulen har ökat. Se där – en förklarande orsak till varför provbilen upplevs rulla stadigt och mycket tryggt. Framhjulen tar styrning så fort man vrider bara en aning på ratten, känslan är lagom tung och direkt. Kombin beter sig i stort sett lika bra som sedanen och det är svårt att märka några av de extra kilona kombin släpar på.

Den starka motorn drar sig effektivt ur kurvorna och den åtta­stegade automatlådan driver de fyra hjulen smidigt. I den här förhållandevis lilla bilen känns den dock nästan som väl stark för vanligt vardagsbruk. Den mindre och fyrcylindriga 190-hästarsversionen 320d kommer att räcka till i Sverige.

Utöver dessa två dieslar kommer även ett svagare dieselalternativ – 318d – på 150 hästkrafter, samt ett urval av bensinmotorer med 184, 258 eller 374 hästkrafter. En stor nyhet är laddhybridversionen 330e. Det är första gången som 3-serie erbjuds som kombi i laddhybridutförande, som uppges ska klara 6 mils eldrift. Den får vi dock vänta på till sommaren 2020 även om sedanen kommer redan i höst.

Stolarna har goda möjligheter att justeras, vilket gör det lätt att hitta en bra körposition. Foto: Robin Törnros

Som vanligt hos BMW är stolarna mycket bra med gott om justermån vilket gör det lätt att hitta en bra körposition. Tack vare den mer utdragna taklinjen upplevs utrymmet i baksätet som rymligare.

Som tillval finns gummidraperade ytor i bagagerumsgolvet som förhindrar att last glider runt under körning. Detta ingår i ett bagagerumspaket tillsammans med knappar till fällning av ryggstöd. Det kostar 3 100 kronor, lite snålt kan tyckas för en så pass enkel konstruktion.

Som tillval finns gummidraperade ytor i bagageutrymmet som hindrar att lasten rör sig under körning. Foto: Robin Törnros

Vid lanseringen i september är det 320d, 330d eller 330i som gäller med eller utan fyrhjulsdriften xDrive. Den provkörda 330d släpper ut hela 140 gram koldioxid per kilometer som innebär en fordonsskatt på svettiga 6 193 kronor. Senare i november kompletteras utbudet med 318d, 320i samt M340i xDrive. Men det är illa att BMW inte kan leverera kombin som ladd­hybrid förrän om ett år. Den hade kunnat bli en självklar tjänstebils­favorit redan nu.

 

Läs mer: Trots löften från BMW – ingen eldrift i nya 1-serien