Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-23 17:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/stadspolisen-lar-dig-bli-en-toppbilist-men-alla-rad-galler-inte-i-dag/

Motor

Stadspolisen lär dig bli en toppbilist – men alla råd gäller inte i dag

Del av omslaget till boken ”Bli Toppbilist” från 1962.
Del av omslaget till boken ”Bli Toppbilist” från 1962. Foto: Teknikens Värld

Av en slump hittade jag ”Bli toppbilist”, ett häfte på drygt 60 sidor som Teknikens värld gav ut 1962. 

Den lockande framsidan pryds av en tecknad Volvo Amazon i polismundering, inte helt olik den Californiavita 122S som jag själv rattade i ungdomen.

Rätta artikel

Redan i inledningen slår upphovsmannen Lars-Eric Freeman fast att ”vi behöver bättre bilförare” och att vägen dit är att vidareutbilda alla bilförare, även de som inte tycker sig ha något mer att lära i ämnet. Boken är baserad på den kurs i avancerad körning som varje förare av Statspolisens bilar skulle genomgå på 1960-talet.

I nio rikt illustrerade kapitel ges tips och trix för en säkrare och bekvämare bilkörning i vänstertrafikens Sverige. Mycket är självklart och gäller än i dag, till exempel att köra med framförhållning, aldrig chansa i trafiken och hur man bemästrar centrifugalkraften. En hel spalt tillägnas ringtrycket – utan ett ord om bränsleekonomi, något som förmodligen hade nämnts redan i första stycket i dag.

”Tio i två”-fattning förspråkades av Sveriges bil­radios programledare CeGe Hammarlund.
”Tio i två”-fattning förspråkades av Sveriges bil­radios programledare CeGe Hammarlund. Foto: Teknikens Värld.

En bild med den gamla käpphästen om rattfattning i klocktermer skickar mig tillbaka till lumpens dagar där överstelöjtnanten strängt förmanade min något slappa körstil: ”Stohr! Vad säger CeGe Hammarlund! Tio i två!”

Avsnittet om kurvtagning inleds med en förmaning:  ”Statspolisens metoder för kurvtagning är i första hand avsedda för körning i hög hastighet – något som vi privatförare i största utsträckning bör avstå ifrån”. På åtta sidor beskrivs sedan detaljerat om över- och understyrning, ringtryck, gaspådrag och hantering av sladdar. 

Just sladdar minns jag att vi övade mycket på. Amazonen med sin bakhjulsdrift var perfekt för ändamålet och många bättrade på sladdegenskaperna genom att höja framvagnen och samtidigt tynga ned aktern med några stenplattor i bagageutrymmet. 

Kapitlet avslutas med det goda rådet att hellre lämna vägen än att frontalkrocka, ett råd som jag vet praktiserades i gänget vid några tillfällen.

Illustration ur boken ”Bli Toppbilist” från 1962. Ämnet att hålla rätt avstånd i trafiken är aktuellt även 2019.
Illustration ur boken ”Bli Toppbilist” från 1962. Ämnet att hålla rätt avstånd i trafiken är aktuellt även 2019. Foto: Teknikens Värld

Bromsning ges också stort utrymme i ett eget kapitel. Grafer om bromssträckor, reaktionstider och beredskapsställning varvas med ett pekfinger: "Dåliga förare bromsar ofta".

De avslutande kapitlen behandlar stadstrafik, mörkerkörning och vinterkörning. Här dyker det upp ett råd som inte alls stämmer med dagens EU-regler om att endast ge signal när man lämnar en rondell: "Signal skall inte ges vid körning rakt fram i rondell, utan endast om man verkligen ska svänga till höger eller vänster". Bäst är väl att alltid vara så tydlig som möjligt med i vilken riktning färden går, så jag kombinerar gärna de två taktikerna.

Det faktum att boken trycktes för snart 60 år sedan kan kanske förklara att det bland bokens 35 bilder och 85 teckningar endast finns tre kvinnor. Två som fotgängare och en som käckt gungar med fladdrande kjol för att illustrera centrifugalkraften. Där har vi i alla fall blivit bättre med åren.

Trafikvådligt och hänsynslöst uppträder den som vinglar hit och dit mellan filerna. Bild ur boken ”Bli toppbilist”.
Trafikvådligt och hänsynslöst uppträder den som vinglar hit och dit mellan filerna. Bild ur boken ”Bli toppbilist”. Foto: Teknikens Värld