Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-19 08:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/staket-med-gps-ska-fa-forare-att-kora-pa-el/

Motor

Staket med gps ska få förare att köra på el

Bilens gps kan användas för att styra trafiken i städerna och därmed förbättra miljön. Foto: Jan-Erik Berggren

Om eller när det införs miljözoner riskerar hundratusentals bilar att bli förbjudna i storstäder – även i Stockholm. Bland dessa också laddhybrider, trots att de kan köras på el med noll utsläpp av koldioxid.

Med så kallad geofencing, gps-staket, kan laddhybrider tvingas köra på el i speciella zoner.

I dag finns inga städer som har ­zoner med krav på nollutsläpp, men den dagen de finns ska BMW:s laddhybrider vara redo att låsas i eldrift.

– Det här är en intressant teknik. Vi vill få bort utsläpp och buller och då är det bra att laddhybriderna tvingas köra på el, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

Tyska BMW har genomfört ett storskaligt test bland laddhybridförare i nederländska Rotterdam. Bilarna utrustades med en ny programvara där bilens navigator försågs med information om en fiktiv miljözon.

När bilen närmar sig zonen fick föraren en signal om att bilen bör ställas in i läget för hel­elektrisk körning.

I undersökningen noterades att över 90 procent av förarna valde att köra på el i zonen. Förarna samlade poäng om de var duktiga på att köra på el och om de laddade bilen ofta. Poängen kunde användas för publik laddning eller för att få billigare parkering.

Nu ska företaget utöka testverksamheten och från och med nästa år ska alla deras laddhybrider förses med den nya tekniken. BMW inför sitt poängsystem och kan också tänka sig att dela programvaran med andra tillverkare.

Bilens navigator håller reda på om din resa involverar en nollzon och bilen ser då till att det finns tillräckligt med kraft i batteriet för att klara resan.

I Stockholm väntas den så kal­lade miljözon 2 införas på Horns­gatan från och med den 1 februari 2020. Där tillåts laddhybrider med både bensin- och dieselmotorer att köra, men från och med den 1 juli 2022 skärps kraven på laddhybrider med dieselmotorer.

I regeringsbeslutet från 2018 stoppas däremot laddhybriderna från den renaste zonen, miljözon 3.

– Vi och bland andra Bil Sweden ville att laddhybriderna skulle tillåtas i zon 3 om de kördes på el men tyvärr valde regeringen en annan linje. För att laddhybriderna nu ska tillåtas i zon 3 krävs det ett nytt regeringsbeslut, säger Daniel Helldén.

Så om en laddhybrid har den teknik som BMW beskriver så tycker du att de ska tillåtas i den renaste zonen?

– Ja, eftersom vi vill få bort utsläpp och buller. När Oslo införde miljözoner så tilläts laddhybrider som kunde köras fem mil på el. Och det går att ha ett frivilligt system med någon form av fördel. Geofencing är en otroligt intressant teknik för personbilar och tung trafik.

Kan regeringen snabbt fatta ett beslut om att tillåta laddhybrider i zon 3?

– Ja, rent teoretiskt, men det är olyckligt att det inte fanns med redan i den förordning som gäller, säger Daniel Helldén.

Läs mer: Därför är det svårt att minska bilresandet 

Ämnen i den här artikeln:

Elbil
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt