Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Stockholm vann mot motorcyklisterna

Till slut, efter några års kamp, är det snart slut med att parkera gratis med motorcykel och moped klass 1 i huvudstaden.

Det var sommaren 2016 som staden beslutade att det skulle kosta hälften av vad det kostar att parkera en bil för motorcyklar/mopeder (klass 2-mopeder slipper undan för de har ingen registreringsskylt) i de särskilda mc-parkeringsrutorna där det tidigare varit gratis. Med tanke på att det går in fem, sex tvåhjulingar i en vanlig liten p-ruta får man kalla det för dyrt.

Protesterna mot beslutet från tvåhjulsförarna var massiva.

Stadens styrande (S, V, MP och FI) med trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) i spetsen lät sig inte bekomma. P-avgifter ska ge större rörlighet och mer tillgänglig parkeringsyta, var svaret. Den stora parkeringsplanen rymde också dyrare parkering för huvudstadens bilister.

Men motorcyklisterna svarade med att inleda en rättsprocess.

Det har förhindrat stadens styrande att genomföra sitt beslut som ursprungligen skulle ha trätt i kraft den 1 september 2016. Men nu har motorcyklisterna nått vägs ände. Sista instans var Högsta förvaltningsdomstolen som inte gav något prövningstillstånd.

Är det här bra?

Tänk om en pendlare på motorcykel/moped innebär en bilist mindre i stan; är inte det bra? En tvåhjuling är ett ytsnålt fordon.

Jag är själv bilist, kollektivtrafikant, gående, motorcyklist och någon enstaka gång numera cyklist. Min misstanke är att de styrande i stadshuset ser alla privata motorfordon som oönskade. Gå, cykla eller trängs i kollektivtrafiken är stadshusstyrets ideal.

Sveriges Motorcyklister (SMC) har också surnat till på att kommunalägda bolaget Stockholm parkering i vår har infört en avgift på 20 kronor i timmen (högst i Sverige enligt SMC) för motorcyklar/mopeder.

Nyfiken kollar jag vem som är ordförande i p-bolaget? Det är Daniel Helldén.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.