Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 12:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/stockholms-stad-forlorar-miljonbonus-pa-50-el-lastbilar/

Motor

Stockholms stad förlorar miljonbonus på 50 el-lastbilar

Bild 1 av 2 När staden anpassar sina nyinköpta Nissan e-NV200 efter sina behov försvinner miljöbonusen.
Foto: Nissan
Bild 2 av 2 -Reglerna måste ändras, säger Johan Seuffert vid miljöförvaltningen i Stockholm stad.
Foto: Stockholms Stad/Lennart Johansson

Fordonsbranschen och transportföretagen larmar i ett brev till regeringen om svåra brister skattesystemet bonus malus. Ombyggda gasbilar och eldrivna lätta lastbilar förlorar rätten till bonus.

– Vi har omkring 50 eldrivna lätta lastbilar som berörs, det här måste rättas till, säger Johan Seuffert, projektledare vid miljöförvaltningen i Stockholm stad.

Rätta artikel

Bonus malus är det nya skattesystemet för nya fordon. Det infördes den 1 juli 2018 i syfte att styra mot mer bränsleeffektiva fordon och mot fordon som kan tankas med bränslen med låga utsläpp. Laddbara bilar får upp till 60.000 kronor i bonus och gasbilar 10.000 kronor.

Men ganska snart visade det sig att en stor andel av gasbilarna gick miste om rätten till bonus då de efterkonverterats för gasdrift. Endast bilar som anpassats för gasdrift redan vid tillverkningen och som typgodkänts för gasdrift får bonus. I Sverige är det vanligt med efterkonvertering.

Nu står det klart att även eldrivna fordon, främst lätta lastbilar, riskerar att förlora sin bonus om de byggs om med annan inredning och anpassas med hyllor och liknande. Om ombyggnaden kräver registreringsbesiktning förlorar fordonet det ursprungliga typgodkännandet.

Det är precis vad som håller på att hända med ett 70-tal eldrivna Nissan e-NV200 som Stockholms stad beställt. Med full bonus motsvarar det 4,2 miljoner kronor.

– Vi upptäckte problemet sedan vi byggt om en Renault Zoe, en eldriven personbil. Vi tog bort baksätet och ersatte det med en mellanvägg och hyllor. Det blev bakslag, ingen bonus, säger Johan Seuffert, fordonsansvarig och projektledare vid miljöförvaltningen i Stockholm stad.

– Nu ser vi samma problem med ett 50-tal lätta el-lastbilar vi beställt. Anpassningarna vi gör för att bilarna ska passa våra behov gör att de måste registreringsbesiktigas. Och då förlorar fordonen sitt ursprungliga typgodkännande - och därmed rätten till bonus, säger han.

– Det är naturligtvis inte rimligt, bilarna är ju lika eldrivna och klimatsmarta som före ombyggnaden. Det här måste vara rent förbiseende när förordningen skrevs. Vi har skrivit till Transportstyrelsen och påtalat detta, säger han.

50 bilar motsvarar tre miljoner kronor i utebliven bonus.

– Det är mycket pengar som vi hade räknat med att få tillbaka som vi nu riskerar att förlora, säger Johan Seuffert.

Även fordonsbranschen har engagerat sig. I ett gemensamt undertecknat brev till regeringen och till Transportstyrelsen kräver Bil Sweden, MRF, Motorbranschens riksförbund och Transportföretagen omedelbara ändringar.

”Sammantaget har detta medfört att många kunder och återförsäljare har köpt respektive sålt fordon i tron att de skulle få bonus. De är nu djupt besvikna och har tappat tilltron till bonus malus-systemet. Det gör att försäljningen av bonusbilar riskerar att bromsas upp.”

Anders Norén är teknisk chef på Bil Sweden. Han är mycket oroad över effekterna på sikt.

– Det kommer flera nya modeller av eldrivna lätta lastbilar. Marknaden kan växa snabbt. I fjol registrerades cirka 700 fordon. I år är prognosen över 2.000 fordon. 

– Men tillväxten hotas om felaktigheterna inte snabbt rättas till. Förändringarna måste dessutom gälla retroaktivt från 1 juli 2018 när bonus malus trädde i kraft, säger Anders Norén.

– Det är väl inget som skett medvetet när förordningen utformades, utan det måste röra sig om ett rent förbiseende, menar han.

Jonny Geidne är utredare vid Transportstyrelsen. Han säger att regeringen uppmärksammats på problemen.

– Vi har påtalat effekterna och vi har visat på en möjlig lösning genom att vi får utökade mandat att hantera särskida skäl i besluten om bonus. Men det här är inte alldeles enkelt att hantera, det kan uppstå nya gränsdragningsproblem.

Martin Larsson, kansliråd vid miljö- och energidepartementet, framhåller att bristerna som påpekas i brevet ingår i den översyn som ska göras av bonus malus.

– Bilar som varit tagna i trafik och som konverterats till el- eller gasdrift har aldrig fått supermiljöbilspremie och kommer inte heller att få någon bonus.

 – Det vi däremot ska titta på är om elbilar och gasbilar som inte varit tagna i trafik, men som av olika anledningar fått ett enskilt godkännande, också ska kunna kvalificera sig för en klimatbonus, förklarar Martin Larsson.