Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-29 19:39

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/stor-andel-elkorning-holl-pa-att-motorhaveri-for-laddhybriden/

Motor

Nära motorhaveri för laddhybriden efter stor andel elkörning

Verkstaden säger att man inte ska köra laddhybriden på el när bensinmotorn är kall.
Verkstaden säger att man inte ska köra laddhybriden på el när bensinmotorn är kall. Foto: Patrik Lindgren

Reza Mokhtari i Uppsala har kört sin ett år gamla Kia Niro laddhybrid nästan uteslutande på el. Det höll på att rasera bensinmotorn.

Det var när bilen var inne för den första servicen, efter ett år på vägarna i Uppsala. En snabb service som beräknades ta någon timme. Men snart kom nya besked.

– De ringde vid lunchtid och sade att de tyckte att motoroljans konsistens och färg inte såg bra ut. De trodde det var bensin i oljan, berättade Reza Mokhtari.

Ett allvarligt fel. Blir oljan utspädd fungerar inte motorsmörjningen vilket kan leda till motorras. Verkstadens besked var att de ville byta högtryckspumpen för insprutningssystemet, något som skulle gå på garantin. Men två dagar senare ringde verkstaden med nya besked.

– Nu sade man till mig att det inte var något fel på högtryckspumpen, utan att det var mitt körsätt som hade orsakat att det var bensin i motoroljan. De menade att jag använt bensinmotorn för lite, och att det var det som hade orsakat problemet med bensin i oljan, säger Reza Mokhtari.

Informationen förvånade honom.

– Verkstaden sade åt mig att jag inte skulle köra på el när motorn var kall. Man får bara köra på el när motorn är varm. Men i verkligheten används en elhybrid just för korta sträckor, det är ju det som de är byggda för, menar Reza Mokhtari.

Hans egen körprofil skulle göra honom till en mönsterelev i vilken laddhybridskola som helst.

– Uppsala är en liten stad. Jag kör oftast barn och barnbarn till olika aktiviteter och det är som längst sju kilometer enkel väg. Vid några tillfällen har jag kört till Enköping och tillbaka, och dit är det 52 kilometer enkel väg, säger Reza Mokhtari.

Laddningen sköts tre gånger i veckan vid hemmets garageplats. Eftersom bilen nästan bara går på el har Reza bara behövt tanka någon enstaka gång det senaste året.

Hos generalagenten är man konfunderad.

– Vi har inte hört talas om att liknande problem inträffat tidigare. Givet att service sköts och korrekt olja används så är motorn byggd för att klara omständigheterna kring den här typen av körmönster. Serviceintervallerna är också relativt täta, ett år alternativt 1  500 mil med oljebyte, för att ta höjd för detta, säger David Lilja, informationschef på Kia i Sverige.

Även om föraren aktivt väljer att avstå från bensindriven körning så startar bensinmotorn ändå.

– Hybridsystemet startar bensinmotorn normalt av tre orsaker. För att ge ett krafttillskott för att batteriet börjar bli urladdat eller för att kraften från elmotorn inte räcker till, för att värma upp kupén och för att förbränna uppkomna bensinångor i tanken. Det senare händer inte så ofta här som på varmare breddgrader, säger David Lilja.

Oavsett hur man kör bilen ska det inte leda till att motoroljan späds ut med bensin. Varför så har skett den här gången kan inte Kia säga säkert, men de misstänker att det är körmönstret som är orsaken. När motorn är kall så är bränsleblandningen fetare. Den feta bränsleblandningen har i cylindrarna blandat sig i motoroljan. Om motorn nästan bara går kall skulle det kunna leda till att oljan späds ut.

Vi har kontaktat andra tillverkare av laddhybrider, men ingen av dem har erfarit problem av den här typen och de har heller inga särskilda rekommendationer för nyttjandet av bensinmotorn.

– Någon motionering av bensinmotorn behövs inte så länge fabrikens serviceintervall följs, säger Fanny Hellgren, pr-chef på Mitsubishi Motors som säljer en av landets vanligaste laddhybrider, Mitsubishi Outlander PHEV.