Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 12:21

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/stor-bil-i-en-liten-bils-kropp/

Motor

Stor bil – i en liten bils kropp

Bild 1 av 2 Europas mest sålda småbil. Gillar du färgen, fråga efter ”Orange Valencia”.
Foto: Mikeael Stjerna / BMB
Bild 2 av 2 Här ryms 391 liter under insynsskyddet, bra i storleksklassen.
Foto: Mikeael Stjerna

Europas näst mest sålda bil, Renault Clio, har stöpts om men är ändå sig lik. De nya skärmarna inne i bilen ska charma kunderna – men vi gillar främst den goda komforten.

Renault Clio är helt omgjord, inifrån och ut, men det är inte helt lätt att peka ut skillnaderna. Mindre svällande höfter över bakhjulen, den svarta tröskeln har försvunnit och motorhuven har begåvats med ett par dramatiska veck. Med förra generationen Clio knep Renault förstaplatsen i sin klass i Europa, och ligger nu före Volkswagen Polo och Ford Fiesta. Man ändrar inte gärna på ett vinnande koncept.

Men invändigt har man gått hårdare fram. Som så ofta i dag handlar nyheterna inte om bilen i sig. Det handlar mer om hur föraren kopplar upp sin smarta telefon och om intelligensen hos bilens funktioner.

Den stora skärmen är reflexfri och kan ställas in med eller utan varvräknare. Foto: Mikeael Stjerna

Det jag ser i förarmiljön är om inte ett hav så i alla fall en insjö av bildskärmar. I  mitten sitter en 9,3 tum stor skärm, den största skärmen hittills i en Renault. Med  den kan jag styra alla medieval, telefonsamtal och navigation.

Framför ratten har de analoga mätarna kastats ut och ersatts av en tio tum stor skärm. Tillsammans är det skärmrekord i klassen enligt Renault.

Men en bil är inte bara bildskärmar. Ska den röra på sig krävs en motor också. Jag börjar med att provköra den trecylindriga enlitersmotorn på 100 hästkrafter. Det karaktäristiska trummande motorljudet på tomgång försvinner innan jag hinner lägga i den andra växeln. Det är framför allt ljudisoleringen och komforten jag imponeras av. På släta vägar hörs inte mycket vägljud och motorljudet är inget man tänker på.

Den trecylindriga motorn gör ett bra jobb utan oljud. Foto: Mikeael Stjerna

Men hur försiktigt jag än kör går det inte att komma ned till tillverkarens angivna förbrukning på 0,44 liter per mil. På färddatorn står det 0,54 liter per mil efter en timmes körning på landsvägar. Jag knappar in Eco-läget och då minskar­ förbrukningen någon centiliter. Men å andra sidan blir motorn besvärande orkeslös. Omkörningar är inte att tänka på.

Märkligt nog är den fyrcylindriga 1,3 litersmotorn på 130 hästkrafter snålare. Inte på papperet men i verkligheten. Jag tar en längre tur och snittar – utan att försöka köra snålt – mindre än 0,5 liter per mil. Den fyrcylindriga motorn går för övrigt också behagligt tyst.

Motorn finns även utan turbo och dieselmodeller tillverkas också, generalagenten har dock ännu inte beslutat vilka som ska importeras till Sverige.

Förarmiljön är bra och Renault har haft den goda smaken att behålla klimatanläggningen som en separat enhet. Jag ändrar temperaturen med rejäla vred, och kan snabbt knäppa på bakrutedefroster och stolvärme med direktknappar.

Det är ombonat i kupén, Renault har varit frikostiga med stoppade, klädda ytor där man normalt i prisklassen bara hittar hårdplast.

Fjädringskomforten brukar vara bra i franska bilar och Renault Clio är inget undantag. Den har lite av storbilskomfort i sig, men så är också avståndet mellan hjulaxlarna hela 2,58 meter.

Jag kopplar in den avståndskännande farthållaren som finns som tillval. Den har köautomatik, snudd på unikt i den här bilklassen. Funktionen är väldigt bra och bilen bromsar in följsamt, och startar också mjukt efter ett fullstopp.

Bilklassen betyder i dag runt fyra meter i karosslängd och det räcker bra till. Jag sitter bra ”bakom mig själv” och jag är 1,79 meter lång. Takhöjden är fin men den uppdragna karossmidjan gör utsikten från baksätet tråkig, speciellt för barn. För att inte tala om hur bedrövlig sikten runt om är. Nu är det inget större problem i en nätt bil som Clio. Vändcirkeln är föredömliga 10,4 meter, och har man svårt att fickparkera får man bra hjälp av backkameran och bildskärmens fågelperspektiv om man har kryssat för de tillvalen.

Ingen ny bil utan en ny ljussignatur. Foto: Mikeael Stjerna

Sammantaget ger nya Clio mer­smak. Den är rymlig, komfortabel och har den senaste medietekniken. Interiören är ombonad och tillsammans med en rad tillval som vi är vana vid att bara se i dyrare och större bilmodeller känns Clio som en stor bil i en liten bils kropp.

 

Ämnen i den här artikeln:

Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt