Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Kanada ger Volvokoncernen den hittills största ordern på elektrifierade bussar

Tvåaxliga hybridbussen Nova Bus LFS HEV är gjord för stadstrafik i måttliga hastigheter.
Tvåaxliga hybridbussen Nova Bus LFS HEV är gjord för stadstrafik i måttliga hastigheter.

Det rullar på bra för Volvo Bussars elektrifiering. Volvos nordamerikanska dotterbolag, Nova Bus, har fått en order på 497 hybridbussar. Det är den enskilt största ordern hittills. 

Det är trafikhuvudmännen för den kanadensiska provinsen Québec som lagt ordern som också inkluderar en option på ytterligare 1.028 bussar. Bussarna ska trafikera provinsens nio största städer. Leveranser ska ske åren 2020-2025.

Modellen heter Nova Bus LFS HEV och är en stadsbuss. Den finns i två utföranden; som parallellhybrid vilket innebär att bussen återvinner rörelseenergi vid rullning/bromsning som lagras i batteri och sedan via en elmotor tillsammans med dieselmotorn hjälper till att driva fordonet. Den finns också som seriehybrid vilken också återvinner rörelseenergi men dieselmotorn används i denna endast till att driva en generator som genererar el till elmotorn som driver fordonet.

Elektrifieringen ger, enligt Nova Bus, upp till 30 procents minskning av utsläppen av koldioxid och upp till 40 procents reduktion av kvävoxider, partiklar med mer i hastighetsområdet 15-30 km/tim.

Bussen är 12,2 meter lång, nästan 2,6 meter bred, och rymmer 41 sittande och 39 stående passagerare.

"Vi är mycket stolta över det erkännande av vårt erbjudande inom elektromobiliet som ordern innebär", kommenterar Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.

Marknaden för elektrifierade bussar som också inkluderar laddbara hybrider och renodlade elbussar (både batteri och vätgasdrivna) växer snabbt. Volvokoncernen har förutom den här ordern sedan tidigare sålt fler än 5.500 elektrifierade bussar.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.