Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-26 16:11

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/svensk-uppfinning-satter-stopp-for-hjulstolder/

Motor

Svensk uppfinning sätter stopp för hjulstölder

Bild 1 av 3 Vi har identifierat ett problem och vi har en lösning som är unik, säger Lars Ivarsson, uppfinnare och grundare.
Foto: Lasse Swärd
Bild 2 av 3 Modulen täcker med sina fem armar samtliga bultar.
Foto: Lasse Swärd
Bild 3 av 3 Kompletta hjulstölder orsakar ofta svåra skador på bilen.
Foto: Rimgard pressbild

Här är uppfinningen som kan sätta stopp för hjultjuvar: Rimgard, ett femarmat lås som monteras i navet och som täcker samtliga bultar. Utvecklat och tillverkat i Sverige. 

– Omöjligt att forcera med våld, enligt Lars Ivarsson, mannen bakom uppfinningen.

Rätta artikel

Stöld av däck, fälgar och kompletta hjul är ett stort och växande problem, menar Rimgard. Andelen suvar ökar och trenden går mot allt större och därmed dyrare och mer exklusiva hjul. Enbart i Sverige sker omkring 10.000 kompletta hjulstölder varje år, enligt en kartläggning som Rimgard gjort.

Lars Ivarsson själv är en av alla som drabbats. När han i juni 2015 fick se sin bil liggande direkt på marken och alla fyra hjulen borta var det tredje gången det hände. Då bestämde han sig för att det också skulle bli den sista. Men hur skulle problemet angripas?

Som den uppfinnare han är började han skissa på några alternativ. Han ville ha något mycket bättre än dagens system med en låsbult. En sådan avskräcker inga yrkestjuvar. Varför inte utforma en modul som skyddar samtliga bultar? Med hjälp av en konstruktör var en första modell klar redan några månader senare.

Med loggan i centrum blir vårt lås en integrerad del av fälgen för respektive tillverkare, säger Carl Pettersson. Foto: Lasse Swärd

I dag har idén blivit till en komplett låskonstruktion som är patentskyddad i Sverige och USA. Efter ett par trevande år och med hjälp av nya ägare som skjutit till nödvändigt kapital har det nu blivit ett företag med ett dussintals anställda som har långtgående diskussioner med flera stora fordonstillverkare, däribland Volvo Cars. Den ursprungliga tanken var att erbjuda produkten enbart till bilhandeln, men nu ser den nyformade ledningen en betydligt större marknad som hägrar.

– Den är hur stor som helst om man ser globalt, hur många bilar som säljs varje år och vilka skadekostnader stölderna medför. Trenden är alltfler suvar, säger vd Martin Ljungqvist, som rekryterats till Rimgard från telekomvärlden.

Han ser tre huvudspår för tillväxt:

Fordonstillverkare. Rimgards lås monteras på nya bilar redan i fabrik, antingen som standard eller som tillval.

Eftermarknad. Försäljning eller uthyrning till generalagenter, bilhandlare, biluthyrningsföretag, detaljhandel och liknande kanaler.

Privatmarknad. Direktförsäljning till privatkund genom näthandel.

– Hur fördelningen blir kan vi inte säga, vi vet helt enkelt inte, säger Martin Ljungqvist.

Rimgard har under utvecklingen haft nära kontakt med Volvo Cars. Sedan i höstas säljs lås anpassade för Volvos bilar av Bilia och Upplands Motor och även hos några Mercedeshandlare. Även nätförsäljningen till privatkunder har kommit igång.

– Vi har haft utomordentligt god hjälp av Volvo under utvecklingen, berättar Lars Ivarsson och kollegan Cars Pettersson, som fungerar som produktutvecklare och meduppfinnare. 

De för nu diskussioner med ett antal fordonstillverkare om olika former av samarbete eller licenstillverkning.

– Vi pratar med tolv-tretton tillverkare. Vi var nyligen i Paris för att visa produkten, säger Lars Ivarsson.

En sats består av av fyra moduler och två låsnycklar. Foto: Lasse Swärd

Modulen är enkel att montera. När den tryckts på plats för man in ett lås i centrum som passas in exakt med hjälp av kuggar och när nyckeln vrids om expanderar bakomliggande delar och låser fast bak på fälgen. 

Utformningen av armarna som täcker bultarna kan behöva anpassas en aning för respektive märke, men centrumdelen passar uppemot 90 procent av alla bilar. I mitten finns ett hål där respektive märkeslogga passar. Det gör att modulen blir som en del av fälgens design.

– Den är gjord av aluminium och kommer därför att åldras i takt med fälgen. Det rent estetiska är en mycket viktig faktor, särskilt om den ska bli en del av en ny bil, säger Martin Ljunqvist.

Låsen kommer från Assa Abloy och övriga delar från företag runtom i landet och från utlandet. Modulen sätts samman i Götene.

– Assa Abloys laboratorium har testat vår låsmekanism och konstaterat att den är både borr- och dyrksäker, säger Carl Pettersson. 

– Statens Provningsanstalt Rise och Tüv i Österrike har båda certifierat att vår produkt har den högsta möjliga säkerhetsnivån, säger Carl Pettersson.

På frågan hur stort problemet är med kompletta hjulstölder säger Martin Ljungqvist att det inte finns någon särskild statistik, men att mörkertalet är stort.

– Vi har med hjälp av försäkringsbolag och polis uppskattat att det enbart i Sverige handlar om cirka 10.000 stölder per år, säger han.

– Kompletta hjulstölder kan orsaka omfattande skador på bilens underrede. Katalysatorer går sönder, dörrar och skärmar bucklas, bränsletank kan springa läck. Det blir snabbt väldigt höga skadekostnader, säger Martin Ljungqvist.