Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-02 02:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/sveriges-billigaste-elbil-passar-bast-i-stadstrafik/

Motor

Sveriges billigaste elbil – passar bäst i stadstrafik

Seat Mii är en elbil som gjord för att ta sig fram i stadsmiljö.
Seat Mii är en elbil som gjord för att ta sig fram i stadsmiljö. Foto: Patrik Lindgren

Seat Mii Electric kostar 204.900 kronor efter miljöbonusen. Det är inte bara den billigaste riktiga elbilen på marknaden. Den är faktiskt billigare att äga än de flesta bensindrivna småbilar.

Seat Mii utmärker sig genom prislappen. Den kostar i basversionen 264.900 kronor. Dra av 60.000 kronor i miljöbonus och du betalar netto 204.900 kronor och kan köra en ny elbil för två kronor per mil i energikostnad.

Det är ett genombrott på elbilsmarknaden. Ett ekonomiskt genombrott.

Räknar vi in alla driftskostnader över en tänkt körsträcka på 2 000 mil per år så kostar varje mil 21,16 kronor. Det gör Seat Mii Electric till den absolut billigaste elbilen du kan köpa. Den är till och med en av de absolut billigaste bilarna du kan äga, alla kategorier. Den är billigare att äga än nästan alla bensindrivna småbilar.

Det här är vad du får för pengarna: I grunden har vi den gamla mikrobilen från Volkswagen-gruppen. Seat Mii, Skoda Citigo och Volkswagen Up presenterades redan 2011 och karossen har inte ändrats sedan dess.

Utrymmet inne i bilen är överraskande rymligt.
Utrymmet inne i bilen är överraskande rymligt. Foto: Patrik Lindgren

Fortfarande så häpnar vi över utrymmena i en bil som är 3,6 meter lång, drygt en halvmeter kortare än bilar i Golf-klassen. Visst är ben­utrymmet begränsat i baksätet i Mii, men vuxna får plats. Takhöjden räcker också till. Tråkigt nog är den bara tvåsitsig i baksätet.

Instrumentpanelen är modernt avskalad men samtidigt väldigt gammaldags. Det känns som om tillverkaren medvetet har tänkt sig att ägaren till en Volkswagen Golf från 1985 ska förvånas över så lite så möjligt när denne byter till en elektrisk Seat Mii.

Instrumentpanel som känns igen.
Instrumentpanel som känns igen. Foto: Patrik Lindgren

Jag får en vanlig nyckel i handen och ska vrida om ett helt vanligt tändningslås för att starta bilen. Laddkontakten sitter bakom ett traditionellt bensinlock. Laddningsmätaren är utformad som en vanlig tankmätare. De enda siffrorna som avslöjar eldriften är räckviddsuppgiften intill den analoga hastighetsmätaren.

Det moderna får föraren stå för själv. Överst på panelen finns en telefonhållare och laddar man ner Seats app kan man utläsa kördata och även styra medievalet via sin egen smarta telefon. Placeringen är dock inte optimal. I motljus är det snudd på omöjligt att läsa av telefonskärmen.

Bilen såldes faktiskt som elbil redan 2013, som Volkswagen e-Up, men batteriet var då av en helt annan konstruktion och på 18,7 kilowattimmar. I dag anger Seat 36,8 kilowattimmar. Batteriet är trots energiökningen bara 15 kg tyngre och tar heller inte mer plats än tidigare. Räckvidden anges till 26 mil i den nya, stränga körcykeln som kallas WLTP. 26 mil lär också vara vad man klarar av i stadstrafik, i alla fall på sommarhalvåret.

Klassisk förarmiljö.
Klassisk förarmiljö. Foto: Patrik Lindgren

När vi provkör den i Stockholm är det nollgradigt och då klarar vi regelmässigt 20 mil med ett fulladdat batteri, trots att vi parkerar utomhus och värmer upp bilkupén med bilens eget batteri.

Seat Mii kan snabbladdas med 40 kilowatt. Det tar en timme att snabbladda upp till 80 procent laddning, och få ytterligare 15-20 mils räckvidd. Men att köra en längre sträcka med den rytmen – ladda en timme, köra 1,5 timme – kräver ett entusiastiskt sinnelag. I dag byggs det ut nätverk av snabbladdare som laddar 50–100 kilowatt, ibland betydligt mer än så. Men det hjälper inte Seat Mii-ägaren, som begränsas till 40 kilowatt.

Ombordladdaren är på 7,2 kilowatt. De som köper en elbil investerar förmodligen också i en egen laddbox. Då kan du ladda ett nästan tömt batteri över natten i ditt eget garage, med en strömstyrka på 16 ampere.

Bagageutrymmet har ett löst golv och därunder finns det gott om plats för den härva av laddkablar som en elbilsresenär alltid har med sig. Lastutrymmet är inte rymligt, men normalt för bilstorleken. Lastgolvet är bara 44 centimeter djupt och här ryms 251 liter bagage.

I stadstrafik är bilen som en dröm. Runtomsikten är utomordentligt bra – karossen härstammar från en svunnen tid då det ansågs som en fördel att kunna se ut genom fönsteröppningarna. Vänddiametern på 9,8 meter underlättar också.

Baksätet är fällbart och ger då lite mer plats för last.
Baksätet är fällbart och ger då lite mer plats för last. Foto: Patrik Lindgren

Sammantaget känns Seat Mii som en elbil som väl klarar den uppgift den är utformad för. Att ta sig från A till B i en stadsmiljö, med regelbunden laddning nattetid eller på arbetsplatsen. Räckvidden är begränsad, men tillräcklig för ganska många bilister.

Prislappen är ett starkt argument som man inte kan blunda för. Seat Mii kostar 100 000 kronor mindre än den eldrivna konkurrenten Renault Zoe. En prisskillnad som direkt återspeglas i värdeminskningen. När vi räknar in alla kostnader och drar av miljöbonusen kommer vi fram till en milkostnad på drygt 20 kronor per mil för Seat Mii.

Biltidningen Teknikens Värld, som arbetar tillsammans med Dagens Nyheter, konstaterar i tidningens senaste stora elbilstest att Seat Mii inte bara är den billigaste elbilen de har testat. Det är också en av de billigaste bilarna att äga av alla bilar Teknikens Världs har testat genom åren.

Men du måste använda den. Helst mycket, annars lönar det sig inte med elbil. Visst är det en smula ironiskt? Räckvidden, laddtider och miljöegenskaper gör att elbilarna passar bäst för kortkörning i stadstrafik.

För att du ska kunna hämta in den höga prislappen krävs det att du kör många mil eftersom det är genom låga elkostnader bilen motiveras ekonomiskt.

Elmotor.
Elmotor. Foto: Patrik Lindgren

Men till syvende och sist är Seat Mii en gammal konstruktion. Det märks på säkerhetsprestationen. Den fick fem stjärnor i krocktest hos Euro NCAP 2011, men i det senaste testet 2019 fick den nöja sig med tre stjärnor. Krocktestkraven har skärpts. En annan anledning till stjärnfallet är att bilen saknar autobromssystem, något som heller inte finns som tillval. Synd på en annars komplett småbil.

Inte heller de andra modellerna i syskonskaran – Volkswagen e-Up och Skoda Citigo-e – går att få med autobroms. Ett så dåligt resultat i krocktest och avsaknaden av autobroms diskvalificerar egentligen bilen på nybilsmarknaden.

Tiderna förändras och kraven har skärpts. Kvar som presumtiv köpare är den sparsamma fatalisten som inte planerar att krocka.

Å andra sidan – de flesta svenskar sitter i dag i en bil utan autobromssystem utan att tänka tanken ”kommer jag att överleva?” varje gång de ska göra ett ärende med bilen.

Ämnen i artikeln

Elbil
Seat
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt