Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Swift en prisvärd och körglad småbil

Suzuki Swift är en doldis bland småbilarna. Tredje generationen är lättare, rymligare, snålare och ännu roligare att köra än föregångaren. Men tyvärr klarar den bara tre stjärnor i  Euro Ncaps skärpta krockprov, men med svensk grundutrustning blir det fyra stjärnor.

Konkurrensen i småbilsklassen är mördande hård. Toyota Yaris är bästsäljare. Andra konkurrenter är Kia Rio, Hyundai i20, Seat Ibiza och Nissan Micra. Swift ligger långt ner på listan. Det är märkligt. Ser man till pris, utrustning och bilens egenskaper borde den locka betydligt fler köpare.

Nuvarande modell är den tredje generationen. Den har blivit lättare, aningen kortare och lite bredare än föregångaren. 3,84 meter på längden låter lite, men kupén är förvånansvärt rymlig för förare och passagerare. Skjutmånen i förarstolen är generöst tilltagen.

Förarmiljön är enkel och överskådlig. Instrumenten domineras av varvräkare till vänster och  hastighetsmätare till höger. I mitten av instrumentbrädan finns en tryckkänslig skärm som mäter sju tum. Den visar radio, navigation med mera och där speglas även mobil av typen Iphone när den ansluts med usb-sladd. Systemet är också förberett för Android Auto.

Bra förarmiljö med stora och tydliga instrument.
Bra förarmiljö med stora och tydliga instrument. Foto: Lasse Swärd

Sikten runt om är mycket god, tack vara stora glasytor, utom snett bakåt där breda stolpar skymmer. Ett tryck på startknappen och den fyrcylindriga bensinmatade motorn går i gång. Den ger 90 hästkrafter och 120 newtonmeter i vridmoment vid 6.000 respektive 4.400 varv/minut. Cylindervolymen är 1,2 liter.

Kraften fördelas till framhjulen via en femväxlad manuell växellåda. Steglös automat finns som alternativ, liksom fyrhjulsdrift.

90 hk och 120 Nm kanske inte låter så mycket, men är väl avvägt för Swift, som endast väger 996 kilo. Bilen är rolig att köra. Den tre-ekrade sportigt utformade ratten ger mycket god kontakt med underlaget. I motorvägsfart visar varvräknaren 2.800 varv/min. Rödmarkeringen börjar vid 6. 200 varv/min.

Mest uppmuntrande är att se på färddatorn. Jag kör omväxlande i stan och på motorväg och förbrukningen stabiliserar sig kring 4,6 liter/100 km. Den officiella förbrukningen i blandad körning är 4,0. Och nej - detta är ingen diesel, utan en bensindriven motor. Med tillägget mildhybrid. 

Körglad småbil med bra sikt.
Körglad småbil med bra sikt. Foto: Lasse Swärd

Det innebär en integrerad startmotor/generator som har kraft att assistera bensinmotorn vid gaspådrag, att ladda batteriet och att sköta funktionen för start/stopp. Systemet ger mest utdelning i stadstrafik. Där skiljer det nästan en deciliter per mil jämfört med versionen utan mildhybrid. I blandad körning är skillnaden tre centiliter.

Standardutrustningen är generös. Den omfattar bland annat autobroms som även reagerar för fotgängare, led-ljus fram och bak, navigation och klimatanläggning.

Tidigare modell hade fem stjärnor i krockprov. När nuvarande modell krockprovades i fjol våras blev det överraskande bara tre stjärnor. Förklaringen är att kraven skärpts och att den version som krockades var basutrustad utan autobroms, vilket ger poängavdrag. Med autobroms, som ingår i alla versioner i Sverige, får bilen fyra stjärnor. Bästsäljande modell Toyota Yaris har toppbetyget fem stjärnor.

Sammanfattningsvis är Swift en påtagligt körglad småbil med bra sikt, god komfort, låg förbrukning och därmed låga utsläpp. Den har också gott kvalitetsrykte. Vill du ha fyrhjulsdrift finns det som alternativ. Synd bara att en så prisvärd och genomtänkt bil inte når ända fram säkerhetsmässigt.

 

Fakta Suzuki Swift 1,2 mildhybrid

Miljö

Koldioxidutsläpp: 90 gram/ km.

Miljöförmåner: Ja, fri fordonsskatt i fem år om bilen registreras in senast den 30 juni. Från den 1 juli gäller 360 kronor per år.

Ekonomi

Pris: 169.900 kronor.

Årlig fordonsskatt: 0 kronor i fem år.

Servicekostnad 3 år/6.000 mil: 6.546 kronor.

Årlig bensinkostnad: 12.400 kronor.

Garantier: nybil 3 år/10.000 mil, lack 3 år, vagnskada 3 år, rost 12 år, assistans 3 år.

Teknik

Motor: fyra cylindrar, 1,2 liter, 90 hk vid 6.000 varv/minut, 120 Nm vid 4.400 varv/min.

Drivning: Framhjulsdrift.

Växellåda: Manuell, fem växlar.

Prestanda

Acceleration 0-100 km/tim: 11,9 sekunder.

Toppfart: 180 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 384/174/150 centimeter.

Bagagevolym: 265–579 liter (med bakre ryggstöd fällda).

Tjänstevikt: 996 kilo.

Maximal dragvikt: 1.000 kg.

 

Betyg del för del

Ekonomi: 4

Miljöegenskaper: 3

Utseende/image: 4

Säkerhet: 3

Komfort: 3

Utrymme/last: 3

Köregenskaper: 4

Totalbetyg= 24 av 35

 

Plus

Lättkörd.

Rymlig.

Bränslesnål.

Mycket utrustning ingår.

Billig service

Minus:

Ej toppbetyg i krockprov.

Ojämnt lastgolv med bakre ryggstöd fällda.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.