Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Tänk på det här när du köper begagnad bil

Foto: TT

Köpa begagnad bil kan vara nervpirrande eller helt avslappnat. Det är köparen som väljer hur stor risk man är beredd att ta.

DN Motors Jacques Wallner går igenom vad du bör tänka på för att göra en så bra affär som möjligt.

Foto: Vad ska transporteras? Bilstorlek?

Den första frågan är vad ska man ha bilen till? Är det bara två personer som ska åka? Eller många? Mitt intryck är att många vill ha flexibilitet och därför köper en stor kombibil. Tänk en gång till! Behövs verkligen en så stor bil.

 

Foto: Köp av privatperson eller MRF-ansluten bilhandlare?

Visst är det billigare att köpa bil från en privatperson än från den MRF-ansluten bilhandlare. Men det skiljer stort i risk. Köpa privat av någon man känner väl är inte riskfyllt. Men köpa av främmande människor som annonserar på internet kan bli en mardrömsaffär om säljaren är en lurifax. Det finns gott om fusklagade vrak, mätarskruvade bilar som gått mycket längre än vad som visas med mera. Konsumentköplagen gäller när man gör affär med en bilhandlare vilket ger möjligheter att få rätt om bilen exempelvis går sönder kort efter inköpet. MRF-anslutna handlare ger både garanti och följer Allmänna reklamationsnämndens utslag. Vid köp av privatperson finns inte några sådana möjligheter.

 

Foto: Prisklass?

Hur mycket får bilägandet kosta? Tänk på att bilen också kräver service, besiktning, däck, batteri, vindrutetorkare med mera. För nya bilar är den stora förlusten för ägaren den snabba värdeminskningen. Kanske duger det med en före detta tjänstebil som rullat i tre år/6 000 mil och tappat omkring halva nybilsvärdet?

Populärt nu är privatleasing av nya bilar. För ett fast kronbelopp hyrs bilen på vanligast 36 månader. Är det ett alternativ? Jämför leasingkostnad för olika bilmodeller och kom ihåg att kolla vad som ingår! Ingår både service, vinterhjul, försäkring med mera. Läs igenom vad som gäller om kontraktet ska brytas i förtid och vad som menas med ”normalt skick” när bilen återlämnas efter hyresperioden.

 

Foto: Finansiering?

Glöm inte att hos bilhandlaren görs inte bara en bilaffär. Den andra är finansieringen. Acceptera inte bara bilhandlarens finansieringslösning utan att ha kontrollerat om det finns bättre villkor någon annanstans typ den egna banken, medlemslån, lån på bostad och så vidare. Erbjuds försäkringslösningar så gör detsamma: jämför. Servicekontrakt tål också att räknas på. I allmänhet blir det billigare att serva bilen om man kommer utanför de stora tätorterna.

 

Foto: Hitta begbilen! Vilket bilmärke?

Vissa bilmärken och modeller värderas högre än andra. Det behöver inte betyda att de är bättre. Medan andra ratas för att de är fula, saknar status, karisma eller är ökända för dyra typfel som bilägarna tvingas betala. De flesta bilköpare har någon uppfattning om vad de kan tänka sig för bilfabrikat. Tänk på att udda bilmärken kanske saknar service på rimligt avstånd. Hur stor får bränsleförbrukningen vara? Det är kanske kul med en sexcylindrig motor tills det ska tankas. Bensin eller diesel? Det kräver en motfråga: hur många mil körs det per år? I allmänhet blir det ett billigare bilägande med en bensinmotordriven bil såvida man inte kör längre än de 1300-1500 mil årligen som de flesta mäktar med.

Tänk på att kolla vad en försäkring kostar. Det är kul med prestandabilar – men i allmänhet är försäkringspremien större.

Automat- eller manuell växellåda?. Äldre automatväxellådor drar i allmänhet mer bränsle än om bilen är manuellt växlad. Var och en bör känna efter själv vad som passar. I tätortstrafik kan det vara ansträngande att oupphörligt växla manuellt i kötrafiken.

Glöm inte säkerheten! Bilar har blivit allt säkrare. På försäkringsbolaget Folksams hemsida finns deras studie över bilars säkerhet både i prov och i verklig trafik samt råd om vad som är bra säkerhet. På Euro-Ncaps hemsida finns mer detaljerad information om krocksäkerheten i olika bilmodeller:

www.bilsvar.se finns Konsumentverkets med flera myndigheters hjälp att både kontrollera bilars storlek, deklarerade bränsleförbrukning med mera.

 

Foto: Rätt utrustning?

Bilar har redan från början olika tillval som den förste ägaren betalat. Frågan som köparen måste ställa sig är vad man behöver och är beredd att betala för. Behövs dragkrok, värstingljudanläggning, läderklädsel, elfönsterhissar fram och bak, stolsvärme, motorvärmare/kupevärmare, luftkonditionering/klimatanläggning, xenonljus, extraljus och så vidare? Följer sommar- och vinterhjul med i köpet?

 

Foto: Rätt pris?

Tänk på att de priser som annonseras av både privatsäljare och bilhandlare är säljpriser. Det är vad de tänker sig i betalning för att sälja. Bilhandlarna kanske lagt på 15-20 procent på inbytespriset för den bil de tagit emot för att kunna sälja en ny bil. Det finns alltid prutmån. Titta över hela landet vad prisnivån ligger även om det är otänkbart att fara så långt för att göra en bilaffär. Prisinformationen är ändå intressant. Bilar som står länge i bilhallarna och samlar damm gör ingen glad. Då är det prutläge.

 

Foto: Kolla! Kolla! Kolla!

Det finns hur mycket som helst att kolla på en begagnad bil. Börja med formalian. Är det den registrerade ägaren som säljer bilen? Transportstyrelsen har uppgifter om detta. Hos myndigheten går också att kontrollera om fordonet har skulder i form av obetald skatt, trängselavgift, p-böter och så vidare. Allra bäst är om säljaren kan logga in hos Transportstyrelsen och visa köparen den aktuella skuldstatusen eftersom det sedan några år är så att skulden följer med fordonet och i värsta fall kan sluta med att Kronofogdemyndigheten tar den nyinköpta bilen i beslag för skulderna fastän de orsakats av tidigare ägare. Stämmer registreringsnumret i handlingarna med VIN-koden (chassinumret)? Besiktningsprotokollet bör helst vara nytt och visa att fordonet är godkänt för att framföras i trafik. Serviceboken bör visa att bilen fått sin regelbundna omvårdnad på en riktig bilverkstad. Helst bör servicen ha gjorts nyligen. Ibland är det dags för ”stor service” vilket betyder att det blir dyrt. Det är trist att upptäcka att det är dags för det inom 100 mil efter köpet...

Provkör. Fungerar allt? Känns växellåda och växlingar bra? Känns styrning och stötdämpning bra? Prova alla funktioner. En trasig luftkonditionering kan bli dyr att laga. Har däcken något kvar att slita på? Låter allt bra - eller hörs missljud? Har lack och kaross några skador? Känns allt det här för jobbigt? Då erbjuder sig till exempel Bilprovningen mot betalning att kontrollera bilens skick och avge ett skriftligt omdöme. Hos Carfax går det att köpa en rapport som visar bilens historia om den är importerad, rullat som taxi och så vidare.

 

Foto: Kontrakt. Ägarbyte.

På Konsumentverkets hemsida finns standardkontrakt som kan laddas ned. Kontrollera säljarens identitet (den som står som bilens ägare i samtliga dokument får man hoppas) genom att exempelvis be att få se på körkortet. På registreringsbevisets del 2 finns möjlighet att fylla i uppgifter om ägarbyte. Se till att gemensamt posta denna värdehandling. Kom ihåg kvitto på att full betalning erlagts för fordonet.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.