Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-20 18:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/teslan-ar-mobil-i-dubbel-bemarkelse/

Motor

Teslan är mobil i dubbel bemärkelse

Susanna Sundström med Tesla modellen S75D
Susanna Sundström med Tesla modellen S75D Foto: Magnus Hallgren

Teslas familjemodell har allt att önska, från bekvämlighet till hastighet, men är den allt för enkel? Mobil i all ära men kanske nästan för lätt att både ladda och klicka igång. Vilket miljöansvar och hur mycket av min identitet är jag beredd att offra för bekvämligheten?

Rätta artikel

Det är trångt att köra in i garaget även om bilen är smärt och i definition kan beskrivas som en smidig bil. Det är första gången jag kör el-bil när jag får testa Teslas S75D, den familjekompatibla modellen som har allt från bensinfrihet till storbildsskärm.

Jag måste erkänna att allt kändes jättebra, tills att det slog mig att bilen kostar drygt en miljon kronor och väggarna i säkerhetsgaraget kändes som att de om möjligt blev ännu trängre än när jag först körde in.

Susanna Sundström i Tesla S75D.
Susanna Sundström i Tesla S75D. Foto: Magnus Hallgren

Jag klamrar mina fingrar hårt om ratten i bilen som är så automatiserad med sin ”Autosteer+” att jag inte ens behöver köra själv. Väl ute ur garaget släpper jag taget om både ångesten och mitt hårda grepp, det här är en rolig bil. Inte bara för att den fångar andra trafikanters intresse med stora ögon och glada tillrop från barn.

Tesla S75D är smäcker och smälter väl in i stadsmiljön, och jag njuter av den totala tystnaden i bilen, det här är nytt för mig. Trots att den 17 tum stora ”instrumentpanelsskärmen” erbjuder mig att svajpa upp taket och släppa in luften utifrån exakt så många procent jag vill så finner jag en stor tillfredställelse vid att vara instängd i min Teslabubbla.

Laddluckan.
Laddluckan. Foto: Magnus Hallgren

Ute på gatan kommer jag upp i över 30 kilometer i timmen och provar att sätta igång självkörningsfunktionen, som är så bra att det känns som att bilen går på räls. Teslachefen Elon Musk verkar vara en barnslig man, för när jag trycker automatkörningsspaken mot mig fyra gånger i rad går en koklocka igång och vägen på instrumentbrädan blir regnbågsfärgad.

Jag provar självkörningsfunktionen även ute på leden och det kittlar till i magen när bilen helt själv gör en kraftig sväng i 70 kilometer i timmen. Trots att mitt kontrollbehov inte riktigt mår bra av bilens egen styrning till en början vänjer jag mig fort.

Foto: Magnus Hallgren

Det här är livet och utvecklingen tänker jag för mig själv och riktigt myser där bakom ratten, fri att sätta på vilken poddcast eller Spotifylåt jag vill i det väl ombesörjda ljudsystemet och kolla in vilken vägkrog som ligger närmast med bilens stora skärm och egna internet.

Jag kör och kör, ända till Gävle för att få ladda bilen gratis vid en av Teslas egna ”Superchargers” och på vägen får bilen sin första törn. Bilens navigeringssystem är synkroniserat med Googles kartfunktion och visar både långsammare och sämre väg än jag får fram på min egen app i mobilen.

Laddning från Teslas egen superladdare.
Laddning från Teslas egen superladdare. Foto: Magnus Hallgren

Dessutom är det obehagligt när den självkörande funktionen helt plötsligt stängs av på motorvägen för att jag inte hållit i ratten på trettio sekunder. Jag finner mig handfallen i min invanda passagerar-roll och måste svänga av för att starta om både bilen och mig själv.

Jag slås också av att bilen är för enkel, för lättanvänd. Inte ens batteritiden stör mig, en laddning räcker nästan i 50 mil. Som den självständiga kvinna jag vill vara känns det här som ett dåligt val. Om jag skulle köpa en helt egen bil vill jag att den ska spegla mig, den ska vara sportig och svår. Jag vill inte utge mig för att vara en person som inte kan köra en bil och därför väljer en självstyrd.

Foto: Magnus Hallgren

Dessutom får mitt dåliga klimatsamvete en törn, den här bilen må vara driven på el, men kostar oerhört mycket att producera. Innerst inne är det här nog en bil för mig, men prislappen, miljöångesten och identitetskrisen den framkallar kommer nog få mig att välja en två, tre år gammal hybridbil i stället när mitt första bilköp stundar. Men jag hinner ändra mig tills dess, det här är trots allt den bästa bilen jag kört hittills.

Läs mer: Tesla gjorde vinst – aktien rusade 

Läs mer: FBI utreder om Tesla ljugit om antalet gjorda bilar

Läs mer: Martin Gelin: Tidvattnet vänder för Elon Musk