Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Teslan knockar Volvon på energiförbrukning

El mot bensin. Tesla Model S möter Volvo XC60 T5 bensinturbo i en energimatch.

Resultat: teknisk knockout. Teslan klarar 116-milaturen med mindre än en fjärdedel av den energi Volvon kräver.

Förklaring: usel verkningsgrad i bensinmotorn.

I somras provkörde vi Volvos nya prestigebil XC60. Vi valde versionen T5 bensin eftersom Volvo säger att dagens dieselfamilj inte får någon efterträdare. Bilen imponerade, men förbrukningen förskräckte – närmare en liter per mil i genomsnitt.

Nu gör vi om resan med en eldriven Tesla Model S med fyrhjulsdrift och extra stort batteri.

Tesla har daterat upp modellen med ett större batteri. Nu rymmer det 100 kilowattimmar med energi, mot tidigare 90 kWh.

Det låter kanske krångligt med kWh som måttenhet i en bil, men tänk som liter i en bensintank så blir det lättare.

Teslan drar strax under 2 kWh med el per mil. Det betyder att räckvidden med 100 kWh-batteri är uppemot 50 mil i verklig körning.

Volvons tank rymmer 60 liter bensin. En liter bensin med fem procent etanol innehåller 8,94 kWh energi. Full tank motsvarar med andra ord hela 536 kWh eller drygt fem Teslabatterier.

Volvon drog i genomsnitt 0,96 liter/mil, eller översatt till energi 8,58 kWh/mil.

Hur klarar Teslan samma resa?

Vi sätter oss i provbilen och drar norrut. Tesla har piffat upp interiören med bland annat nya stolar. De ger utmärkt komfort. Kolfiberinlägg i instrumentbrädan förstärker känslan av sportig lyx.

Bilen är lång, närmare fem meter. Den är mer aerodynamisk än Volvon, som har mer kantiga suv-former. Men Teslan är 400 kilo tyngre. Sikten bakåt är begränsad genom den smala bakrutan. Baksätet är djupt och platt. Dörrarna saknar märkligt nog förvaringsfack.

Det glömmer man lätt när man trycker till på gasen. Fyrhjulsdrift, 422 hästkrafter och 660 newtonmeter i vridmoment. Man trycks bakåt i sätet vid gaspådrag, bilar i backspegeln blir till prickar på nolltid. 0-100 km/tim på 4,3 sekunder.

Hur kul som helst! Det ska villigt erkännas.

Lägg till att det sker utan lokala avgaser och motorvrål. Bara ren elektrisk kraft från batteriet till drivhjulen når asfalten med ytterst små energiförluster.

Volvon behöver med sina 6,8 sekunder inte skämmas för sig, men förlusterna från bensintank till asfalt är stora. Det mesta av den kemiska energin i bensinen går bort i värme i cylindrarna. Endast omkring 20-25 procent blir till mekanisk rörelseenergi för att driva bilen.

Teslan är en fröjd att köra, både på motorväg och kurviga vägar. Styrningen går att ställa i ett sportigare läge, men grundläget passar bra. Det jättelika batteriet som upptar hela golvet ger bilen extra låg tyngdpunkt, vilket stärker väggreppet.

Luftfjädring är numera standard.

Med autopiloten inkopplad håller sig bilen mellan körfältets linjer. Det fungerar mjukare och bättre än i Volvon, som uppträdde fladdrigt i autoläget.

Farthållaren visar 120 km/tim på motorvägen norr om Uppsala. Ljudnivån i kupén är behagligt låg trots den höga farten och de 19 tum stora hjulen.

Efter 17 mil svänger jag av vid Gävle Bro för en kaffe. Där har Tesla åtta egna stolpar, så kallade Superchargers. Jag passar på att ladda fullt, trots att jag har räckvidd kvar till Sundsvall. Ägare till tidigare Model S och Model X laddar gratis. Nytillkomna ägare får 400 kWh fritt, sedan kostar det.

Efter fikapausen har jag 51 mils räckvidd enligt färddatorn. Värdet visas på den 17 tum stora skärmen där man sköter i stort sett bilens alla funktioner.

Färden går vidare norrut. Omkörningar går blixtrande snabbt. Energiförbrukningen stabiliserar sig kring 1,95 kWh per mil.

Jag funderar på eldriften. Bilen väger 2,3 ton och kan ta upp till sju personer med tillvalet två extra säten därbak. Den rymmer 84 liter bagage fram och 750-1 645 liter bak (med ryggstöden fällda). Toppbetyg i krockprov.

Prestanda är som den värsta supersportbil. Inga utsläpp. För allt detta nöjer bilen sig med motsvarande 0,22 liter bensin per mil (räknat på energi).

Så sent som för tio år sedan fanns inte Tesla på kartan. I dag driver företaget de konventionella tillverkarna framför sig, stressar dem att skynda på omställningen. I sanningens namn är det inte bara Teslas förtjänst. I botten ligger allt hårdare miljökrav, särskilt i länder som Kina.

Men Tesla såg det tidigare än andra. Och gjorde det smartare, med fräck design och superprestanda. Och med det lika självklara som geniala draget att erbjuda bil OCH laddning. Gratis till på köpet.

Genom att bilarna blev astronomiskt dyra blev de också oåtkomliga för de flesta, en grön skimrande dröm.

När Tesla i våras annonserade nya Model 3, en Tesla för folket med en prislapp på 35.000 dollar (drygt 300.000 kronor), ja då blev det överslag i ordersystemet. 400.000 order på några dagar.

Det extrema förhandsintresset har satt turbofart på de traditionella tillverkarna. Praktiskt taget alla kommer med bilar med motsvarande räckvidd de närmaste två-tre åren. På Frankfurtsalongen nyligen bjöd tillverkarna över varandra i vad som komma skall.

Kan Tesla klara anstormningen? Eller blir det kört när Porsche, BMW, Mercedes och Audi kommer med sina motsvarigheter?

Jag funderar på det när jag svänger in i Sundsvall, en annan strategisk punkt där Tesla byggt egna stolpar. Precis som i Gävle är alla lediga.

Nu har gjort av med 73,9 kWh, motsvarande 8,3 liter bensin. Volvon krävde 36 liter för samma sträcka!

Jag äter en snabb middag och laddar fullt igen. Gratis.

När jag kommer fram till Kramfors och hotell Kramm har jag 38 mil kvar i batteriet. Det är tur det, för hotellets klena motorvärmare klarar inte att ladda en elbil. I Kramfors finns inte enda laddstolpe.

Dagen därpå kör jag över Sandöbron och vidare mot Nordingrå där kurviga vägar slingrar sig genom höga berg och djupa dalar.

Jag kommer på mig att inte tänka det minsta på räckvidd eller laddning. Räckviddsångest finns inte längre.

Hemfärden blir odramatisk, skön och avkopplande. Laddar fullt i Sundsvall och fyller på lite extra i Gävle. Alla platser är lediga på båda ställena. Var är alla drygt 3.000 Teslaägare i Sverige? Laddar de alla hemma?

När jag kör i mål i DN-garaget efter 116 mil, samma sträcka som med Volvon, visar färddatorn 223,9 kWh med el - motsvarande 25 liter bensin. Volvon drog 111 liter eller 996 kWh.

Energimässig knockout kan tyckas, men det ska betonas att siffrorna inte ska tolkas ner på decimalnivå. Det är trots allt två olika typer av bilar, skilda karosstyper. Jämförelsen gäller energiåtgång från tank till hjul respektive från batteri till hjul. En sådan avgränsning visar vilken överlägsen energiomvandlare elmotorn är - och hur dålig förbränningsmotorn med bensin är. I detta fall överraskande dålig.

Men även den elektriska framtiden har problem som måste lösas. Priset för ett så stort batteri som i Teslan är energi i mycket stora mängder som går åt i produktionen.

Batteriet har därmed orsakat betydande indirekta utsläpp av koldioxid redan innan det hamnar i elbilen. Enligt en studie från IVL, Svenska miljöinstitutet, kan det motsvara tusentals mil körning med en fossil bil.

För att minimera påverkan bygger Tesla en jättefabrik i Nevada som drivs med förnybar kraft. Motsvarande fabriker ska byggas i Sverige med sin nästan koldioxidfri elproduktion och på en rad andra håll i världen.

Men även med helt grön elproduktion blir de indirekta utsläppen relativt stora, enligt IVL och manar därför till försiktighet när det gäller alltför stora batterier. Det gäller att hitta rätt avvägning mellan räckvidd, pris och miljöpåverkan.

Fakta: Tesla Model S 100D

Miljö

Koldioxidutsläpp: 0 gram/km.

Elförbrukning: 189 Wh/km.

Miljöförmåner: Ja, supermiljöbilspremie på 40.000 kronor och fri fordonskatt i 5 år.

Ekonomi

Pris: Model S 100D från 1 143 150 kronor.

Årlig fordonsskatt: Befriad i 5 år, därefter 360 kr.

Servicekostnad 3 år/6.000 mil: 17.300 kronor. Rekommenderad men ej tvingande för att behålla bilens nybilsgaranti.

Elkostnad 2.000 mil/år: 400 kWh fri el i Teslas superladdare, därefter 1:90 kronor per kWh. Hemma: 2–3 kronor per mil, beroende på elavtal och körsätt.

Garantier: Nybil 4 år/80.000 km, 8 års batteri- och drivlinegaranti med obegränsad körsträcka, vagnskada 3 år, rostskydd ingår i nybilsgarantin (hela bilen är byggd i aluminium), 4 års assistans/80.000 km.

Teknik

Elmotorer fram och bak: Sammanlagd systemeffekt 422 hk. Vridmoment: 660 Nm.

Drivning: Fyrhjulsdrift.

Växellåda: Steglös.

Batterikapacitet: 100 kWh.

Laddtid: 270 kilometers räckvidd på 30 minuter i Superchargers, upp till 16,5 kW eller 81 km per timme med en laddbox 32A.

Prestanda

Acceleration 0–100 km/tim: 4,3 sek.

Toppfart: 250 km/tim.

Räckvidd: 632 km enligt NEDC-körcyjeln, – i praktiken cirka 50 mil.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 497/196/145 cm.

Bagagevolym: Fram: 84 liter, bak: 750 liter, med bakre ryggstöd fällda: 1.645 liter.

Tjänstevikt: 2.326 kilo.

Maximal dragvikt: Ej typgodkänd för dragkrok.

Betyg del för del

Ekonomi 2

Miljöegenskaper: 5

Utseende/image: 5

Säkerhet: 5

Komfort: 4

Utrymme/last: 5

Köregenskaper: 5

Totalbetyg=31 av 35

Plus:

Miljöegenskaper, prestanda, teknik, uppdateringar och design.

Minus

Pris, djupt och platt baksäte, dålig bakåtsikt, dyr service, inga förvaringsfack på dörrar och bakre ryggstöd, illa utformat mittfack.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.