Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-12 06:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/teslas-pickup-har-sylvassa-former/

Motor

Teslas pickup har sylvassa former

Foto: Ringo H W Chiu/AP

Amerikanska Tesla brukar överraska, men i fråga om att slå världen med häpnad har de nu nått nya höjder med den eldrivna pickupen Cybertruck. En hård typ – som inte riktigt pallade för trycket under premiären.

Man skulle kunna tro att det är den amerikanska flygplanstillverkaren Lockheed som har skapat en markbunden variant av det smygande attackplanet F-117 Nighthawk. Men så är det inte, det är bara Elon Musk – mannen bakom varumärket Tesla, som överraskar etablissemanget – igen. Tidigare har han bland annat skickat upp en bil i omloppsbana runt solen.

Erik Wedberg: ­Elbilsköparna bryr sig inte längre om miljön – äntligen

Nu slår han alltså världen med häpnad igen, på gott eller ont är upp till var och en att avgöra. Nyligen presenterades den pickup som det har talats om så länge, en pickup som nu visar sig se ut som ingen annan pickup och med ett namn som vore den hämtad ur en science fiction-film.

Bilen heter Cybertruck och den är den sjätte modellen från Tesla, om man inkluderar ännu ej lanserade småsuven Model Y och nya öppna Roadster i modellprogrammet.

Bilen har en kaross gjord av en stållegering som inte ska gå att deformera eller repa. Under presentationen av bilen demonstrerades karossens hållbarhet genom att drämma en slägga mot den. Inte en skråma, åtminstone ingen buckla. Som motpol fanns på scenen en vanlig plåtdörr från en annan pickup, den klarade sig inte lika bra.

Värre gick det för Teslas pickup när en stålkula kastades mot de armerade sidorutorna för att visa deras stryktålighet. Förardörrens ruta splittrades rejält varpå kulan kastades mot den bakre sidorutan – med samma resultat. Fiasko eller lyckat pr-knep? Elon Musk själv menar att släggan ska ha knäckt basen av glaset, vilket gjorde att det var försvagat när stålkulan träffade det.

Tesla Cybertruck rullar på rejäla hjul med grovmönstrade däck. Framkomligheten i de fyrhjulsdrivna varianterna ska vara god, speciellt då luftfjädringen är justerbar för upp till drygt 40 centimeters markfrigång.

Flaket är två meter långt, det vill säga 6,5 fot vilket är något av en branschstandard i USA. Upp till knappt 1,6 ton är möjligt att transportera på flaket.

Behöver man lasta tyngre saker än så får man koppla på ett släp på dragkroken. 3,4 ton får bilen dra i enklaste utförandet med en elmotor och bakhjulsdrift, 4,5 ton med dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift samt 6.350 kilogram med tre elmotorer och fyrhjulsdrift. Siffrorna kommer sannolikt att justeras i samband med lanseringen i Europa.

Flaket har förstås, som flertalet andra pickuper, uttag för såväl elektriska som tryckluftsdrivna verktyg.

Några svenska prisuppgifter finns inte i dagsläget, men bilen går redan att beställa i vårt land. Handpenning på tusen kronor krävs.

I USA kostar enklaste modellen från 39.900 dollar (383.000 kronor), mellanmodellen från 49.900 dollar (479.000 kronor) och toppmodellen från 69.900 dollar (671.000 kronor). Räkna med betydligt högre summor när de svenska prislapparna offentliggörs. Som tillägg finns ”full självkörning”, alltså att föraren inte behöver hålla i ratten eller ens gasa själv, för 66.000 kronor.

Även om Cybertruck går att beställa nu är den inte redo för kundleverans, den sker nämligen tidigast under slutet av 2021 och då är det basversionen som gäller.

Läs mer: Tesla bygger fabrik i Berlin 

Ämnen i artikeln

Tesla
Elbil
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt