Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-16 08:39 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/till-nya-sportiga-s60-finns-bara-ett-betyg-att-ge/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Till nya sportiga S60 finns bara ett betyg att ge

Los Angeles. Nya Volvo är komplett. Nya S60 är examen för Volvos duktiga ingenjörer och utvecklingsteam. Det är Volvo S60 Polestar Engineering som är grädden på moset.

Och det känns, det känns i varje millimeter av styrningen och varje svar från bilens känsliga drivlina och chassi.

Det är nya Volvo S60 som fulländar hela SPA-plattformen.

De kinesiska ägare som köpte Volvo från Ford gav grönt ljus för de nya plattformarna SPA och CMA. Volvos strategi blev att börja med de allra största och dyraste bilarna för att snabbt tjäna ihop investerat kapital. Det fick bli från XC90 ner till S60.

Därför står vi nu på en hotell­parkering i Santa Monica, Los Angeles, Kalifornien, USA. Här finns förutom laddhybriden S60 T8 Polestar Engineered (drygt 400 hästkrafter) även en T6 med fyrhjulsdrift. Skillnaden sitter i bromsarna, hjulen, fjädringen och motorstyrningen.

Polestar Engineered debuterar på S60 men ska erbjudas även på XC60 och V60 från och med nästa år.

Öppna hjul med feta Brembobromsar i Polestars färg.
Öppna hjul med feta Brembobromsar i Polestars färg. Foto: Jan-Erik Berggren

De öppna hjulen ska inte bara väga så lite som möjligt, de ska också visa upp de nya Brembo-bromsarna. Andra designskillnader är Polestar-emblemen, avgassystemet i svart krom och gula säkerhetsbälten. Både bromsok och bromskivor har byggts för att klara mer påfrestning.

Nya fjädringskomponenter från Öhlins delas med nya elhybriden Polestar 1 och ska ge sportiga kör­egenskaper utan avkall på komforten. Motorstyrningen ska ge mer krut från den fyrcylindriga motorn som arbetar tillsammans med elmotorn. S60 Polestar ligger väldigt bra på vägen, oavsett underlag. Det är fast men inte stötigt, sportigt men också bekvämt. Öhlindämparna är kanske det jag gillar allra mest med S60 Polestar Engineered.

De S60-bilar som ska säljas i Sverige börjar byggas i fabriken i USA i början av 2019. Till att börja med säljs modellen T5, framhjulsdriven och med automatlåda.

I maj 2019 börjar produktionen av bilarna för modellår 2020 och då kompletteras T5 med flera bensinalternativ och de två laddhybriderna T6 och T8, samma T6 som vi precis testkört i V60. S60 kommer inte att få någon dieselmotor.

Priser för Sverige och Europa har Volvo inte räknat ut ännu men blir gissningsvis på V60-nivå. Räkna också med ett saftigt tillägg för Polestar Engineered.

I testet av V60-hybriden klagade jag lite på ett högfrekvent ljud. Samma ljud finns i S60 T8. Det dyker upp när motorn belastas och enligt Volvos ingenjörer kan det ha att göra med laddning av batteriet från någon av drivaxlarna. Det borde trimmas bort.

Ryggstöd med breda sidostöd.
Ryggstöd med breda sidostöd. Foto: Jan-Erik Berggren

En annan märlig sak: Vid inbromsningar där jag dels använder bromspedalen men också motorbromsen tycks bilen rulla frihjul, den liksom tappar motorbromsen vid cirka 40–50 km/tim. Volvos ingenjörer spekulerar i om det kan bero på drive-by-wire-bromsarna och hur det systemet arbetar tillsammans med energiåtervinningen.

Ljudet och frihjulskänslan vid inbromsning är egentligen petitesser. Jag njuter verkligen av responsen från motor och styrning i Powerläget då jag tycker att S60 Polestar Engineered fungerar allra bäst. Inte för att jag behöver köra snabbt utan för att det i det läget går att köra bilen mjukt men kraften finns där exakt så som jag vill ha den – och när.

Volvo S60 Polestar Engineered är examen för Volvos utvecklingsteam och gänget bakom SPA-plattformen.

Och det finns bara ett slutbetyg att ge efter champagnefrukosten och utspringet i Torslanda: MVG.

 

Fakta.Betyg del för del

Köregenskaper 5

Säkerhet 5

Design 4

Komfort 3

Ekonomi 3

Totalbetyg = 20 av 25

 

Fakta.Volvo S60 T8 Polestar

Miljö

Koldioxidutsläpp: 44 gram/km.

Bensinförbrukning: 1,9 liter/100 km.

Miljöförmåner: Ja, klimatbonus, 23 328 kronor.

Ekonomi

Pris: För Sverige ej klart. Vi gissar på cirka 700.000 kronor för Polestar Engineered.

Årlig fordonsskatt: 360 kronor.

Bränslekostnad 2.000 mil/år: 6.080 kronor (bensin).

Servicekostnad 3 år/6.000 mil: Ännu inte fastställt.

Garantier: Nybil 2 år/10.000 mil, vagnskada 3 år, genomrostskydd 12 år, service 1 år, assistans 1 år efter service på Volvo-verkstad upp till 10 år.

Teknik

Motor: Fyra cylindrar, 2,0 liter, 318 hk vid 5.800 varv/min, 430 Nm vid 4.500 varv/min.

Elmotor: 87 hk, 240 Nm. Kombinerad effekt: 405 hk, 670 Nm.

Drivning: Fyrhjulsdrift.

Växellåda: Automat, åttastegad.

Batteri: 10,4 kWh.

Räckvidd på el: upp till 45 km.

Acceleration 0–100 km/tim: 4,5 sekunder.

Toppfart: 250 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 476/204/143 centimeter.

Bagagevolym: Cirka 392, 442 liter inklusive utrymme under golvet.

Tjänstevikt: 2 020 kilo.

Max släpvagnsvikt: 2.000 kilo.

Plus

Snygg design,

Öhlin-dämparna.

Minus

Räckvidd på el.

Dyr.

Högfrekvent ljud.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.