Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-21 13:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/toyota-prius-supersnal-doldis-med-hog-bonus/

Motor

Toyota Prius supersnål doldis med hög bonus

Laddbara Prius har en front som skiljer sig lite från den vanliga Prius hybrid. Foto: Lasse Swärd

Det här är modellen som haft svårt att hävda sig i klassen laddhybrider: Toyota Prius plug-in. Det är synd. För bilen är mycket bränslesnål även när elen tar slut.

Lasse Swärd
Rätta artikel

Toyota är för många synonymt med hybriddrift. Det började redan 1997 med modellen Prius. I dag finns hybridtekniken i snart sagt varje modell, även i småbilar som Yaris.

Laddbara hybrider är det desto mer sparsamt med. Toyota har bara en modell att erbjuda: Prius. Den finns också som vanlig hybrid, men den har diskret plockats bort ur programmet. 

Det är lite tråkigt eftersom hybriden har några fördelar över laddhybriden: baksäte med plats för tre och större bagageutrymme.

Rymligt, bekvämt och med armstöd och mugghållare, men bara för två personer. Foto: Lasse Swärd

Laddhybriden har gjorts mer lyxig i baksätet med endast två platser och ett brett armstöd med mugghållare i mitten. Man sitter skönt och med mycket god benplats. 

Men bara tre passagerare gör den begränsad, särskilt för större familjer. Som om inte det vore nog är bagageutrymmet i minsta laget eftersom det stora batteriet tar sådan plats. Lastgolvet är upphöjt vilket gör att lyft av väskor och annan packning blir mer ansträngande. Golvet är heller inte plant när man fäller de bakre ryggstöden.

Dragkrok då? Glöm det - bilen är inte godkänd för det.

Är det dessa begränsningar som förklarar bilens svaga försäljning? Den hamnade i fjol på 22:a plats bland ladhybriderna med endast 265 bilar. Till och med dyra nischbilen Tesla Model X sålde bättre (345 bilar).

Det är verkligen synd att bilen inte når ut bättre. För effektivare bil när det gäller bränsleåtgång får man leta efter. Den klarar uppemot fyra mil på el. Det delar den med många andra laddhybrider. Men vad som skiljer den från resten är hur fenomenalt snålt den går när elen tar slut.

Då blir den en vanlig hybrid som tar tillvara bromsenergi och slår av bensinmotorn så fort det är möjligt. En värmepump sköter klimatanläggningen. Bensinförbrukningen anges till 1,2 liter/100 kilometer i blandad körning (el och hybriddrift). Det motsvarar 28 gram koldioxid per kilometer, vilket i sin tur ger 36.667 kronor i klimatbonus.

Drivlinan är väldigt energieffektiv. Men bensinmotorn blir lätt surrig när den vaknar till liv. Foto: Lasse Swärd

Riktigt så snålt som 1,2 l/100 km går den inte i verklig trafik, men inte långt därifrån.  det är inga problem att klara 4 l/100 km i hybriddrift. Vi hade tidigare en Prius laddhybrid av första generationen som vi körde i 4.000 mil. Den gick i mål på 2,5 liter/100 km – trots att den klarade bara två mil el innan bensinmotorn gick i gång. Och den var cirka en deciliter törstigare i ren hybriddrift.

Den här Priusen har ett större batteri (8,8 kWh) och en angiven räckvidd på fem mil. Det gör att man klarar den absoluta merparten av den lokala vardagskörningen med enbart eldrift. 

Bilen är mycket lättkörd. Bara att föra växelföraren i läge D och trycka på gasen. Den elektroniskt styrda, steglösa CVT-växellådan förmedlar kraften från den fyrcylindriga bensinmotorn och de två elmotorerna till framhjulen. 

Förarmiljön är - annorlunda! Instrumenten är samlade i ett långsmalt fönster mitt på instrumentbrädan. Foto: Lasse Swärd

Instrumenten kräver tillvänjning. De sitter samlade i mitten av instrumentbrädan och innehåller en rad olika uppgifter. Hela förarmiljön känns annorlunda, liksom bilens yttre former. Det är för många en bil man antingen gillar eller inte kan tänka sig köpa.

Det är synd att inte fler ger den en chans. Ju mer man kör den, desto mer charmas man av bilens karaktär.