Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-26 19:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/trendbrott-leveranser-av-biodrivmedel-minskar/

Motor

Trendbrott: Leveranser av biodrivmedel minskar

Foto: Lasse Swärd

Leveranserna av biodrivmedel för vägtransporter minskade i fjol med 14 procent till 16,4 TWh. Det var första gången leveranserna backade. Alla tidigare år har de ökat.

Rätta artikel

– Vi har tidigare i Sverige lyckades dubblera mängden biodrivmedel på bara tre år. Nu går utvecklingen starkt bakåt. Vi tappade ungefär 2,7 TWh från 2017. Den här nedgången mellan åren orsakar mer koldioxidutsläpp än vad hela inrikesflyget står för, säger Gustav Melin, vd i Svebio, Svenska bioenergiföreningen.

Räknar man på energiinnehåll gick andelen biodrivmedel ned från 20,8 procent år 2017 till 19,1 procent i fjol. Det visar preliminär statistik från SCB som Svebio sammanställt.

Svebio förklarar tillbakagången med den reduktionsplikt som infördes den 1 juli i fjol. Plikten innebär att bränslebolagen måste blanda in gröna komponenter i fossil bensin och diesel för att uppnå givna utsläppsminskningar. Svebio menar att kvoterna har satts för lågt och att bolagen inte har något att vinna på att öka andelen.

– Siffrorna visar att regeringens införda reduktionsplikt blivit ett tak för biodrivmedel där incitamentet att öka användningen förnybara drivmedel uteblivit, säger Gustav Melin.

Under 2018 användes totalt 16,4 TWh biodrivmedel, varav den gröna dieseln HVO svarade för 10,6 TWh (13,7 TWh år 2017). Ett biodrivmedel som däremot ökade i fjol var etanolbränslet E85, vilket var första gången på många år. Även användningen av rapsdiesel, B100, steg för första gången sedan 2015.

Totala leveranser av drivmedel för vägtransporter uppgick till 85,9 TWh i fjol, varav bensin svarade för 27,4 och diesel för 42 TWh.

Tidigare i våras kom besked från Trafikverket att utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken vände upp i fjol, helt på tvärs mot riksdagens mål om en sänkning med 70 procent till år 2030.