Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Trimma bilen trådlöst

Lastbilar har redan systemet, nu är det dags för personbilar, säger Andrew Allen, chef för Bosch i Sverige.
Lastbilar har redan systemet, nu är det dags för personbilar, säger Andrew Allen, chef för Bosch i Sverige. Foto: Lasse Swärd

Morgondagens bilar blir som rullande superdatorer som är ständigt uppkopplade. Service på distans och nedladdning av extra hästkrafter är fullt möjligt – liksom djupanalys av hur bilen körts vid olyckor.

Flyget har sina svarta lådor, som innehåller detaljerad teknisk information om hur planet flugits av piloterna. Nu kommer snart en motsvarighet i bilvärlden – fast laddad med ännu mer information.

– Vi kallar den ”Silver box” och den finns redan i en del bilar i trafik. Om fyra fem år räknar vi med att de flesta nya bilar har den, säger Andrew Allen, chef i Sverige för den tyska industrikoncernen Bosch, som är världens största leverantör till fordonsindustrin.

I dagens bilar finns en databox som verkstaden kopplar upp sig mot när det är dags för service. På en datorskärm kan då teknikern se hur det står till med bilens olika system, vilket underlättar felsökning.

Morgondagens databox, som Bosch utvecklar, är något helt annat, mer av en centraldator som inte bara övervakar alla system i bilen, den lagrar också bilens position, hur den körts, fart, inbromsningar, vilka drivmedel den tankats med och mycket annat.

I kombination med trafikinformation i realtid och uppgifter om hur vägen på den valda rutten ser ut topografiskt kan den också välja bästa körsätt, växla optimalt, koppla in frihjul i utförsbackar, avgöra när förbränningsmotorn helt ska stängas av och när eldrift blir mest fördelaktigt om bilen är en hybrid.

– Vi smälter samman all teknisk information med infotainment och entertainment. Vi ser stora möjligheter att utveckla olika typer av tjänster. I första hand vänder vi oss till företag med stora bilflottor, exempelvis leasingbolag, säger Andrew Allen.

– Tekniskt sett finns det mesta redan. Nu gäller det att utveckla mjukvaran för att kunna skräddarsy olika tjänster, säger han.

Verkstäder kan med silverboxen knyta sina kunder närmare sig. De kan, om de kopplar upp sig mot en specifik bil, se om någon komponent eller något system är på väg att gå sönder och därmed varna bil­ägaren – innan något händer. Uppdateringar av mjukvaran kan skickas trådlöst, vilket gör att bil­ägaren slipper besöka verkstaden.

– Man kan tänka sig att bilägaren köper olika typer av tjänster vid behov, exempelvis mer effekt under semesterresan på Autobahn, säger han.

Att databoxen också innehåller information om hur bilen körts, vilken fart den hållit och så vidare låter som en dröm för exempelvis försäkringsbolag, polis och olycksforskare, men frågan är vem som egentligen äger informationen och i vilka situationer utomstående kan få ta del av den.

– Det här är inte vårt område, utan mer för politiker och andra beslutsfattare att ta ställning till var gränserna ska dras. Vår utgångspunkt är att informationen i bilen ägs av bilägaren, säger Andrew Allen.

Bosch ser i första hand tillämpningar bland företag så att de effektivare kan styra sina fordonsflottor.

– Logistiken förbättras, vilket är bra för miljön eftersom trängseln och bränsleförbrukningen minskar. Sådana system används redan i den tunga lastbilstrafiken, nu är det dags för personbilarna, säger han.

Någon risk för att biltillverkare och verkstäder blir inlåsta i ett system med databoxar från Bosch finns inte, menar han. Redan i dagens bilar finns avancerade system för infotainment och entertainment baserade på plattformar som exempelvis QNX och Microsoft.

– Nej, grunden bygger på öppna protokoll. Däremot kan man paketera tjänsterna på olika sätt, säger Andrew Allen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.