Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-22 05:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/trygg-och-saker-langkorare-i-2-862-573-exemplar/

Motor

Trygg och säker långkörare i 2 862 573 exemplar

Första generationen 240 påminde mycket om konceptbilen Vesc.  242 GT var Volvos svar på Saab 99 turbo. Foto: Volvo

Den var länge Sveriges mest sålda bil. Praktisk, kantig och måttligt kul att köra, men ack så säker och pålitlig.

I år är det 45 år sedan modellen lanserades. Vi talar förstås om Volvo 240.

Rätta artikel

Slarv med vatten eller olja är det enda som kan stoppa motorn före hundra tusen mil, berättade en mekaniker när Teknikens Värld betraktade Volvos 240-serie som begagnad i början av 1990-talet. Och visst är det ett argument så bra som något för någon i entusiastbilstankar.

Men Volvo 240 kvalar in som klassiker på fler punkter än driftsäkerhet. Modellen, som började tillverkas 1974, levde i hela 19 år. Med andra ord diggade den med sitt karaktäristiska underbett allt från Abbas internationella genombrott till brittpopens explosion med Blur och Oasis i spetsen. Om vi dessutom räknar in modellens tydliga DNA-band med föregångaren 140-serien så omfattas listan även av allt sedan Beatles banbrytande album Revolver släpptes 1966.

242 GT var Volvos svar på Saab 99 turbo. Foto: Volvo

Fokus för projektet 240 var dock inte musik utan säkerhet och ekonomi, då säkerhetskraven under början av 1970-talet höjdes i samma takt som literpriset för bränsle. Som förebild stod experimentvagnen VESC som premiärvisats på Genènevesalongen 1972. Under huven debuterade i och med 240 B21- och B27-motorerna, den senare en V6 samproducerad med Peugeot och Renault.

När 240 presenterades gjorde den det med en hel armada varianter: 242, 244, 245. 264 och 265, det vill säga med två och fyra dörrar, som kombi och lyxsedan. Detta tack vare att mycket baserades på 140-serien.

Men som så ofta blandas ros med ris. Nya miljökrav ställde till det i produktionen och bilarna fick kritik för sin rostbenägenhet.

Modellen hade internbeteckning P2000 vilket vissa konspiratoriskt tolkade som att den skulle tillverkas till millennieskiftet – kanske i Brasilien. 

Så blev det inte. 1993 lades produktionen ner efter 2.862.573 tillverkade exemplar.

240 har i Volvokretsar sedan länge erkänts som klassiker, men nu är det dags att ta sig an den stora massan. För vem känner inte igen en 240 innan den ens är inom synhåll med sin slirande fläktrem, sitt lastbilslika motormorrande och vinande sidorutor?

Volvo 240 – en given klassiker! 

Kombin 245 var praktisk med stort bagageutrymme. GLT var den lite sportigare versionen. Foto: Volvo